–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 21. februar, 2018
Skrevet av: Kjetil Grude Flekkøy
Nyheter
“En strand er ikke egnet til skipsopphugging fordi det ikke er mulig å fange opp farlig avfall og kjemikalier. Det vil aldri kunne bli en akseptabel måte å gjennomføre slike operasjoner på, og det forårsaker skade og død for både arbeidere og miljøet.”
Sigurd Enge, Bellona og NGO Shipbreaking Platform.
I 2017 endte 16 skip med norske eierinteresser på strendene i India, Pakistan eller Bangladesh.
Dette er fortsettelsen av en illevarslende trend Bellona og NGO Shipbreaking Platform har sett de siste årene.
I 2016 så vi for første gang på flere år en økning i antall skip med norske eierinteresser som ble sendt til strendene i sør-Asia. Da ble 11 skip hugget opp på strendene. Nå er altså tallet steget ytterligere.
– Vi har stor tro på at kravet om anstendighet vil tvinge seg frem og endre adferden til eierne av den internasjonale skipsflåten. Bankene, investorene og lovgiverne blir stadig mer klar over hvor uetisk denne praksisen er. Vi håper norske redere tar sitt etiske ansvar alvorlig også på skipets siste reis, sier Sigurd Enge.
“The figures of 2017 are a sad testimony of the shipping industry’s unwillingness to act responsibly. The reality is that yards with infrastructure fit for the heavy and hazardous industry that ship recycling is, and that can ensure safe working conditions and containment of pollutants, are not being used by ship owners.”
Ingvild Jenssen, Founder and Director of the NGO Shipbreaking Platform
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...