Nyheter

Elektrisk i verdensarven  

Thomas Theis-Haugan

Publiseringsdato: 9. mai, 2018

The Fjords viser hvordan det skal gjøres, når de nå har valgt å investere i helelektrisk turistbåt i verdensarven Nærøyfjorden.

8. mai ble batterifartøyet Future of The Fjords vist frem for internasjonal presse, leverandører og samarbeidspartnere.

Bellona er stolt av samarbeidet med The Fjords, som nå gjør et viktig grep for å få bort utslippene i fjordene.

– De viser hva som er mulig å få til. Det forteller seniorrådgiver for skipsfart, Jan Kjetil Paulsen:

20180508-Jan_Kjetil_TheFutureOfTheFjords Jan Kjetil Paulsen i Bellona foran The Future of The Fjords. Photo:

IMG_3373 Det er fortsatt mye å endre på i verdensarvfjordene – her sett fra cockpit. Photo:

– Når Stortinget har vedtatt nullutslipp fra turistskip og -ferger i verdensarvfjordene innen 2026, trengs det helelektriske fartøy som Future of The Fjords!, slår Paulsen fast.

Les også: Ber om 2 milliarder til landstrøm til cruisehavnene.

no smoking Få røyken bort fra verdensarven, sier Jan Kjetil Paulsen.

Sterk kontrast

Båten som nå settes inn i trafikk i Nærøyfjorden, drives av batteristrøm, og slipper derfor ikke ut klimagasser, NOx eller sot.

Fartøyet er svært stillegående, og kontrasten til røyken som stiger opp fra eldre fartøy og cruiseskip er slående.

– Det at vi får en ny «no smoking zone» med innføring av krav om nullutslipp fra turistskip så snart som mulig, og senest innen 2026, er et stort steg i riktig retning, slo Paulsen fast overfor de fremmøtte.

2018-1-Future_of_The_Fjords_sideview Credit: The Fjords

Fakta om Future of The Fjords:

  • Helelektrisk, batteridrevet passasjerbåt
  • Bygget av karbonfiber av Brødrene Aa i Gloppen.
  • Lengde 42 meter, bredde 15 meter
  • Max 400 passasjerer
  • Motorkraft: 2×450 kW
  • Batterikapasitet: 2X900 kWh
  • Fart: 18 knop
  • Forbruk på turen Flåm-Gudvangen er mindre enn 700 kWh

    20180508-Rolf Sandvik Direktør Rolf Sandvik i The Fjords kunne presentere et svært stillegående nullutslippsfartøy for den internasjonale pressen. Photo: