
Svaret på Vestens mineralbehov ligger på land – ikke på havbunnen
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. november, 2019
Skrevet av: Ingrid Kristensen Hauge
Nyheter
I et brev til klima- og miljødepartementet krever Bellona og Shipbreaking Platform en gjennomgang av myndighetenes håndtering av Harrier forut for reisen til Tyrkia.
Harrier ble i 2017 lagt i norsk arrest etter at Wirana Shipping forsøkte å smugle skipet til ulovlig strandopphugging i Pakistan. Selv om saken fortsatt var under etterforskning fikk selskapet tillatelse til å ta skipet til opphuggingsverftet Sok i Tyrkia. Ved ankomst i tyrkiske farvann, forårsaket skipet et oljesøl.
– Vi ønsker gjennom granskningen å finne ut om myndighetene sikret at skipet var i god nok sjødyktig stand til å gjennomføre turen til Tyrkia, og vi vil ha klarhet i om oljesølet kunne vært unngått hvis feil eller svakheter hadde blitt avdekket av Miljødirektoratet, Sjøfartsdirektoratet eller Norsk Gjenvinning, mens skipet lå i arrest i Norge, sier Sigurd Enge som er fagansvarlig for shipping i Bellona.
Motorhavari ved Jæren
Harrier ble arrestert i forbindelse med at skipet opplevde motorhavari ved Jæren, da de skulle forlate Norge.
– Spinsfjorden i Farsund kunne blitt ødelagt i generasjoner om det hadde skjedd et oljeutslipp her, uttalte ordføreren i Farsund, Arnt Abrahamsen til NRK.
Harrier arrestert for andre gang
I Tyrkia bøtla myndighetene Wirana med 4,8 millioner dollar, nærmere 44 millioner norske kroner, for oljesølet Harrier forårsaket og kostnadene for det påfølgende opprydningsarbeid. Det tyrkiske verfet Sok hadde imidlertid overtatt eierskapet til Harrier, uten at Wirana hadde informert dem om oljesølet.
– Ett år etter oljesølet ligger Harrier fortsatt i arrest, fordi verftet Sok og Wirana krangler om hvem som skal betale boten. Forsvarlig opphugging av det norske skandaleskipet lar seg således fortsatt vente på, forteller Enge.
Norges første dom for beaching-planer
I henhold til Baselkonvensjonen er det ikke lov å sende farlig avfall fra i-land til u-land. Opphuggingsklare skip går under klassifiseringen farlig avfall. Ved hjelp av en «cash buyer» oppgir imidlertid enkelte redere falske erklæringer om videre drift eller reparasjon av skip når de selger sine utrangerte skip, og de omgår på den måten lovgivningen som forbyr opphugging av skip i u-land, såkalt beaching.
– Det er et kjent problem at redere i vinnings øyemed omgår loven, ved å selge sine utrangerte skip til «cash buyere». Wirana er et slik selskap, sier Ingvild Jenssen, leder for NGO Shipbreaking Platform.
Harrier-saken fortsetter
Wirana Shipping godtok dommen for smuglingsforsøket av Harrier og betalte boten på 7 millioner kroner til norske myndigheter. Forsikringsselskapet Skuld Maritime Agency og sjøgarantiselskapet Aqualis Offshore er imidlertid fortsatt under etterforskning i samme sak.
– Det er ikke mulig å smugle skip til opphuggingsstrendene i Sør-Asia uten denne typen hjelpere. Det er viktig at myndighetene holder samtlige aktører ansvarlig, slik at vi får bukt med beaching-problemet, sier Ingvild Jenssen.
– Myndighetene har med denne foreløpig ene dommen, gjort et viktig etterforskningsarbeid som vil bli lagt merke til i det internasjonale shippingmiljøet. Vi håper det vil få redere til å tenke seg om før de bryter loven. Deres higen etter ekstra gevinst går på bekostning av miljø og verftsarbeidernes liv og helse, og det er ikke greit, avslutter Sigurd Enge.
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...
– Økt mattrygghet vil kreve at vi gjennomfører den største omstillingen av matsystemet i moderne tid, sa Joakim Hauge, Bellonas internasjonale leder ...
Bellona publiserte nylig en rapport om «Klimamyter i sosiale medier» som avdekker at det er mellom 37-48% klimamyter og feilinformasjon i Motvind Nor...
Klimaendringer er vår tids langsiktige eksistensielle trussel. Samtidig har Norge umiddelbare sikkerhetsutfordringer. – EU skal både trygge og omstil...