
Norge bremsekloss i klimaforhandlinger
Norge har inntatt rollen som bremsekloss i forhandlingene om klimagassutslipp fra global skipsfart. Sammen med Kina, Brasil og andre land med lave kl...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. mars, 2021
Skrevet av: Bellona
Nyheter
Regjeringens manglende investeringer i sjøtransport og jernbane vil hindre Norge i å nå utslippsmålene sine, advarer Bellona og flere andre organisasjoner i en felles kronikk. – Nasjonal Transportplan, slik den fremstår i dag, må revideres kraftig før den stemmer med terrenget, eller rettere sagt farvannet, sier Bellonas seniorrådgiver Sigurd Enge.
Regjeringen lanserte 19. mars Nasjonal Transportplan (NTP) for 2022 til 2033. Planen legger fram regjeringens transportpolitikk og prioriteringer for land, sjø og luftfart de neste 12 årene.
I en kronikk publisert på nettsidene til fagtidsskriftet Moderne Transport, går Bellona og 20 andre miljø- og bransjeorganisasjoner kraftig ut mot den nye planen.
Gods på sjøen er bedre for klimaet
Organisasjonene peker blant annet på manglende investeringer i overføring av godstransport fra veg til sjø og jernbane, som er viktige tiltak for klima, naturmangfold og reduksjon av mikroplast i naturen. Sjøtransport av gods har i snitt halvparten av klimautslippene sammenlignet med biltransport på samme strekningen, ifølge Riksrevisjonen.
For selv om det siden 1990-tallet har vært tverrpolitisk enighet om å flytte godstransport fra veien til sjø og bane, har utviklingen gått i feil retning, skriver de undertegnede.
Gigantiske veiprosjekter trumfer sjøtransporten
Sigurd Enge, fagansvarlig for shipping og Arktis i Bellona, påpeker at mens transportplanen også inneholder flere positive elementer, er han kritisk til hvor lite penger som skal gå til forbedringer og utslippskutt i sjøtransportsektoren.
Sigurd Enge, fagansvarlig shipping og Arktis
Photo:
– Av 1200 milliarder settes det av 33 til sjøtransport. Over halvparten av pengene – 17,8 milliarder – skal brukes på drift, vedlikehold, sjøsikkerhet og oljevernberedskap. Utbedringer av farleder og innseilinger får 12, 6 milliarder. Disse prioriteringene er viktige og riktige, men da er det kun 2,5 milliarder – fordelt på 12 år – til tilskuddsordninger som skal bidra til de endringene i sjøtransporten som skal kutte 50% av utslippene i dette tiåret, forklarer han.
– Det betyr at sjøtransporten fremdeles er kraftig underprioritert i forhold til for eksempel gigantiske veiprosjekter, fortsetter Enge.
Må prioritere der det monner
Enge løfter frem verdens første skipstunnel, Stad, som det viktigste tiltaket som kan bidra til å flytte godstransport fra landeveien og over på båt.
– Det er positivt, men resten av planen vil ikke føre oss til utslippsmålene vi har satt oss, sier han.
Nasjonal Transportplan (NTP) for 2022-2033 er vår siste mulighet til å gjøre endringer i transportsystemet som bidrar til å nå klimamålene for 2030, advarer organisasjonene, og oppfordrer regjeringen til å endre kurs.
– Næringslivet er klare til å ta sin del av jobben, men trenger en regjering som er villig til å prioritere der det monner, konkluderer Enge.
Norge har inntatt rollen som bremsekloss i forhandlingene om klimagassutslipp fra global skipsfart. Sammen med Kina, Brasil og andre land med lave kl...
– Nøtene er en betydelig del av oppdrettsanleggene. De holder fisken innenfor merdene samtidig som de sikrer god vannstrømning. Men en opphoping av m...
Onsdag 19. mars publiserte Verdens meteorologiske organisasjon (WMO) «State of the Global Climate 2024«. – Viser tydelig hvorfor klimapol...
– Dette er det mest spennende og innholdsrike semesteret gjennom hele bachelor løpet mitt. Det har absolutt gitt mersmak og er en bekreftelse på at j...