Bellonas program på COP28
FNs Klimatoppmøte – COP28 i Dubai er i gang og vi er på plass med Bellona-paviljongen i Blue Zone. Se Bellonas COP-program her. Bellonas...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. september, 2021
Skrevet av: Signy Fardal
Nyheter
Spredning av fremmede arter via skip er en av de største truslene mot havmiljøet globalt. Opphoping av mikroorganismer, planter, alger og små dyr på skipskrog fører til at fremmede arter sprer seg til økosystemer hvor de ikke hører hjemme. I tillegg fører begrodde skrog til at skip må bruke mer drivstoff enn om de seiler med rene skrog.
I forrige uke var seniorrådgiver Runa Skarbø på den internasjonale teknologikonferansen HullPIC/PortPIC i Pontignano utenfor Siena i Italia for å presentere Clean Hull Initiative, et samarbeidsprosjekt mellom Bellona og Jotun hvor vi skal lage en internasjonal bransjestandard for proaktiv rensing av skrog.
– Begroing på skrog står ifølge forskning for 60 % av spredning av fremmede arter. Dette kan få katastrofale konsekvenser både for lokale økosystemer og for kommersiell infrastruktur, sier Skarbø.
Et fersk eksempel på hva begroing på skipskrog kan føre til er NRKs sak 1.september om at Havforskningsinstituttet fryktet at båter kan ha spredd «havspy» i norske havner.
– Begroing på skrog er et stort miljøproblem, men også et kommersielt problem. Begroingen øker skrogmotstanden og reduserer propellens effektivitet, noe som fører til høyere drivstofforbruk og økte utslipp. IMO, FNs maritime organ, har beregnet at man kan spare omtrent 9 % av drivhusgassutlippene fra den internasjonal skipsfarten dersom skipene har rene skrog, forteller Skarbø.
Teknologikonferansen, hvor Runa presenterte Clean Hull Initiative, omhandler temaer som skrogytelse, renseteknologi og skipsmalingsteknologi. Konferansen arrangeres årlig og samler store og små aktører innen shipping i tillegg til malingsleverandører, utstyrsleverandører og akademikere. Dermed var konferansen en veldig relevant arena for å møte aktuelle interessenter og deltakere i initiativet.
–Regelverk for å forhindre at arter sprer seg via ballastvann har allerede blitt håndtert via internasjonale krav til rensing av ballastvannet. Begroingsproblemet er derimot ikke håndtert skikkelig enda. Vi mener det er et behov for en internasjonal konvensjon på skrogrens, og vil kjempe for at det blir obligatorisk praksis å vaske skrogene tilfredsstillende slik at man minimerer spredning av fremmede arter via skip og i tillegg reduserer utslippene fra skipsfarten betraktelig. Det er viktig å få med næringen i dette arbeidet. Å delta i slike forum gir en god mulighet for å presentere vår argumentasjon og invitere de til å bidra. Det var stor interesse rundt presentasjonen og initiativet, og jeg er glad over å se at næringen er positivt innstilt til dette. Jeg gleder meg til å jobbe videre med arbeidsgruppen og utviklingen av standarden sammen med de, sier Skarbø.
FNs Klimatoppmøte – COP28 i Dubai er i gang og vi er på plass med Bellona-paviljongen i Blue Zone. Se Bellonas COP-program her. Bellonas...
– Det er med stor glede jeg kan informere om at Stein Lier-Hansen – nåværende administrerende direktør i Norsk Industri – vil bli engasjert av Bellon...
Ved å ta i bruk CCS på sokkelen kan Norges CO2 -utslipp reduseres med 10 prosent innen 2030. Det er en av konklusjonene i rapporten «Blå strøm -nors...
–Snipp, snapp snute, der var atomkrafteventyret ute – i alle fall for de neste 20 årene i Norge, sa Bellona-stifter Frederic Hauge i paneldebatt hos ...