Klimafinansiering for CCS
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Nyheter
Publiseringsdato: 17. oktober, 2024
Skrevet av: Signy Fardal
Nyheter
– Jeg har tro på en framtidig bærekraftig cruise-industri, rett og slett fordi næringen ikke har noe valg, sa seniorrådgiver maritim og Arktis i Bellona, Sigurd Enge, på Den Nasjonale Cruisekonferansen denne uka.
Den nasjonale cruisekonferansen er en møteplass for alle som driver virksomhet knyttet til den maritime delen av norsk cruisenæring, og årets konferanse ble arrangert i Kristiansand denne uka.
Enge var invitert til konferansen for å snakke om cruiseindustrien i Norge framover, og om hvordan industrien selv kan være med å bidra med utvikling av nye teknologier på cruiseskipene.
– Energiforbruk og energikostnad blir viktige drivere i framtida. Energi kommer til å bli dyrere, og smart energiforbruk vil bli viktig. Og det spesielle med cruise-skipene er at de bruker mer energi på hotelldrift enn framdrift av skipet, 80 prosent av energiforbruket på et cruiseskip er knyttet til hotellvirksomheten ombord, sier Enge.
Han sider det viktigste omstillingsverktøyet er internasjonale og nasjonale lover, regler og krav til utslippsbegrensninger. Det siste tiåret er det innført mange nye krav til skipsfarten som har vært en suksess, både fra det internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) og EU. Dette gir håp om at den internasjonale skipsfarten skal klare omstillingen, og med cruiseskipene som en driver i omstillingen.
Utslippsfrie energikilder er avgjørende også for cruisenæringen.
– Batterier alene er ikke løsningen for store cruiseskip. Men fornybar energi er en knapphetsressurs så både biodiesel, biogass, hydrogen metanol og andre energibærere må utvikles og forskes videre på. Norge har en sterk maritim leverandør-industri og ligger langt framme når det gjelder teknologisk utvikling. Norsk cruiseindustri kan bli en spydspiss i utviklingen av lavutslippsteknologi, mener Enge.
I 2018 vedtok Stortinget at verdensarvfjordene skal være utslippsfrie fra 2026. I august i år la Sjøfartsdirektoratet fram et nytt forslag som innebærer at dette kravet skal innfases gradvis. Krav om nullutslipp fra 1.januar 2026 skal i første omgang gjelde for turistskip og ferger under 10.000 bruttotonn. For større skip vil kravet gjelde fra 1. januar 2032.
– De fleste cruiseskipene som anløper Flåm og Gudvangen er vesentlig større enn 10 000 tonn, de fleste er fra 100 000 tonn og oppover. Så i denne sammenhengen er det størrelsen som teller. Men uansett er en omstilling av cruisetrafikken i to norske fjorder ikke nok. Hvis vi nekter skipene å anløpe våre havner vil rederiene bare finne andre ruter og andre havner, uten av vi kan påvirke utviklingen, sier Enge.
Enge mener at cruisenæringen har et stort potensial for utslippskutt og for å utvikle teknologi som kommer alle skipskategorier til gode.
– Det må legges en strategi som er tuftet på et plussregnskap for klima og miljø, og selvfølgelig også økonomisk og for lokalsamfunnet. Infrastrukturen i destinasjons-regionene må utvikles, ikke slites ned. Elektriske busser, elektriske båter og en bedret ladeinfrastruktur for buss og tungtransport må etableres. Tilbud og attraksjoner må ha en tydelig miljøprofil og et økologisk grunnlag, sa Enge.
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Produksjon av stål står for fem prosent av alle klimagassutslipp i EU, og for syv prosent av globale klimagassutslipp. Derfor er stålindustrien en se...
Nattens valg i USA betyr at EU må ta den globale lederrollen i klimakampen, og i betydelig større grad sikre forsvar av Europas strategiske interesse...
Stemmer forestillingen om at industrien er en miljøversting? Det var bakteppet for Bellonas teamleder for materialer og industri, Martin Sveinssønn M...