
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 3. oktober, 1998
Skrevet av: Christian Rostock
Nyheter
Oslo, 1998.10.03
Infiltrasjonsanlegg- Hellerud
Viser til pressemelding med tittel "Status Romeriksporten" datert 02.10.98, samt telefonsamtale med deres Olaf Melbø 03.10.98.
Ekpertgruppens anbefalinger og Gardermobanens videreformidling av disse er egnet til å forbause. Vi vil minne om følgende:
Bellona har dessuten en del bemerkninger til selve innholdet i pressemeldingen som er sendt ut av NSB Gardermobanen 02.10.98. Der står det blant annet at NVE s lekkasjekrav for de spesifikke sonene er 620 l/min. Dette er ikke riktig, kravene er slik det står i tabellen under.
NVEs lekkasjekrav | |
Sone | Max. lekkasje i l/min |
Puttjernbekken | 300 |
Puttjern | 100 |
Puttjern Øst | 100 |
Lutvann | 200 |
Lutvann Vest | 100 |
Tilsammen | 800 |
NVE har også satt lekkasjekrav uttrykt som maks lekkasje pr. løpemeter tunnel. Dette kravet er satt til 20 l/min/100 meter. De aktuelle strekningene er Lutvann vest 750 meter, Lutvann 950 meter, Puttjern 600 meter og Puttjernbekken 2200 meter, tilsammen 4500 meter som tilsvarer et krav på 900 l/min.
Etter det Bellona kjenner til er den samlede lekkasjen fra Romeriksporten fortsatt godt i overkant av 2000 liter pr. minutt. Vi har derfor vansker med å se at lekkasjen er like i nærheten av NVEs krav slik det antydes i pressemeldingen av 02.10.98. Bellona har også vansker med å se at den tetting som har foregått siden midten av august har hatt vesentlig positiv innvirkning på lekkasjesituasjonen.
Med henvisning til det ovenstående må Bellona be om en avklaring vedrørende to forhold;
a) NSB Gardermobanens forhold til injiseringsløsningen, ved å få tilgang til ekspertgruppens uttalelser og dets grunnlag.
b) En nøye gjennomgang av lekkasjene i de enkelte soner og den innvirkning ettertettingsarbeidet har.
Vi venter at NSB Gardermobanen tar kontakt i denne anledning.
Med vennlig hilsen
Christian Rostock
Miljøstiftelsen Bellona
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...