
Skal samarbeide for å utvikle grønne batterier
Batterier er en av de viktigste driverne for det grønne skiftet, men er energikrevende og kan gi store utslipp. Miljøstiftelsen Bellona og Morrow Bat...
Nyheter
Publiseringsdato: 19. september, 2002
Skrevet av: Erik Martiniussen
Nyheter
Den statlige britiske atomselskapet, British Nuclear Fuels (BNFL), innrømmer nå at det i framtiden kan bli opp til åtte transporter med plutoniumsbrensel i året. Årsaken er den nye skandalefabrikken på Sellafield-anlegget, som produsere plutoniumsbrensel (MOX) til kommersiell bruk.
Store protester
Avsløringene kommer samme dag som BNFL har tatt imot fem tonn MOX-brensel fra Japan. Plutoniumsbrenselet ble opprinnelig solgt og transportert til Japan i 1999, men måtte hentes tilbake etter at det ble oppdaget at BNFL hadde forfalsket sikkerhetsanalyser av MOX-brenslet.
Transportene har vært utsatt for massiv internasjonal kritikk. En rekke stater har nektet transportskipene å krysse deres økonomiske sone, og Greenpeace sitt største skip, Esmeralda har fulgt transporten nestne hele vegen fra Japan. Allerede da de to transportskipene entret Irskesjøen ble de møtt av en stor flåte med småbåter som protesterte mot transportene. Irland mener britene har brutt forpliktelser i fra den internasjonale havrettsdomstolen, og transportene er en alvorlig knute på tråden mellom de to land.
Sveits først ut
Nå kan det altså bli flere transporter med MOX-brensel ut og inn av Sellafield-anlegget. Ifølge administrerende direktør i BNFL, Norman Askew, er 40 prosent av de kommende avtalene til MOX-fabrikken utenlandske. Den første transporten vil gå til Sveits i midten av neste år. Ifølge den britiske avisa the Guardian er Tyskland, Belgia og Frankrike de neste kundene, men også fra Japan forventer man nye kontrakter.
Norge har foreløpig ikke levert noen formell protest mot de planlagte transportene. Norske protester kan imidlertid ventes hvis BNFL i framtiden vil benytter Nordøst-passasjen og Barentshavet som transportrute for det kontroversielle atombrenselet.
Batterier er en av de viktigste driverne for det grønne skiftet, men er energikrevende og kan gi store utslipp. Miljøstiftelsen Bellona og Morrow Bat...
– Dette er fullstendig anti-vitenskapelig og knusende for Norges omdømme som miljønasjon, sier Martin Sveinssønn Melvær i Bellona i en kommetar til a...
FNs Klimatoppmøte – COP28 i Dubai er i gang og vi er på plass med Bellona-paviljongen i Blue Zone. Se Bellonas COP-program her. Bellonas...
– Det er med stor glede jeg kan informere om at Stein Lier-Hansen – nåværende administrerende direktør i Norsk Industri – vil bli engasjert av Bellon...