Stor interesse for skrogvask
For to år siden tok Bellona initiativ til etableringen av Clean Hull Initiative for å utvikle en ISO-standard om vask av skipsskrog. Nå nærmer den se...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. juni, 2006
Skrevet av: Mette Martinsen
Nyheter
Helt frem til midten av mai var alt bare fryd og gammen. Byutviklingskomiteen skrev i et utkast til innstilling 19. mai, hvor det blant annet heter at ”Komiteens flertall, medlemmene fra A, H og F, mener at gode rammevilkår for godsvirksomheten i og rundt Alnabruområdet er en overmåte viktig faktor for satsing på godstransport med jernbane i Norge. Derfor er det også særdeles miljøvennlig å satse på næringsutvikling knyttet til dette landets demografiske tyngdepunkt”. Men i begynnelsen av juni fikk pipen en annen lyd – da sa lederen av Oslo Arbeiderparti, Jan Bøhler, i et intervju med Akers Avis Groruddalen at partiet avviser Nyland Syd.
Utbygging av Nyland Syd vil gi mange miljømessige fordeler. Det vil for eksempel føre til 10-12 000 kjøretøykilometer mindre per døgn nord i Groruddalen. I tillegg kommer en forsterkning av positive miljøtiltak gjennom 100 dekar til Alnaparken, samt at plasseringen minimerer negative miljø- og trafikkonsekvenser.
Styreleder Olaf Brastad i Bellona sier til Bellona Web at han anser det siste utspillet til Oslo Arbeiderparti som ren populisme. Det å ikke følge det som reguleringsplanen legger opp til, vil også redusere muligheten for å få mer transport over fra bil til bane, ifølge Brastad. Dessuten vil det også medføre at utslipp fra lastebilene erstatter mer miljøvennlig transport.
– Groruddalen er en av våre mest sentrale transportårer, og vi ser at dalen må bære store belastninger som følge av storsamfunnets transportbehov. I dette tilfellet vil imidlertid belastningen øke dersom ikke reguleringsplanen blir fulgt, sier Olaf Brastad.
For to år siden tok Bellona initiativ til etableringen av Clean Hull Initiative for å utvikle en ISO-standard om vask av skipsskrog. Nå nærmer den se...
– Tre år med svake budsjetter på klima og nå et fjerde fra regjeringen Støre. Igjen mangler det tiltak og midler som omstiller Norge i tråd med 2030-...
– Hvis Bellona ikke fantes, måtte vi ha funnet dere opp, sa generaldirektør for DG CLIMA i EU-kommisjonen, Kurt Vandenberghe, da han åpnet Bellonas C...
«Nå står de dårlige grønne nyhetene i kø» skriver Magnus Takvam på Altinget, men underspiller at grønn omstilling pågår for fullt utenfor Norge. Spør...