
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. juni, 2006
Skrevet av: Mette Martinsen
Nyheter
Helt frem til midten av mai var alt bare fryd og gammen. Byutviklingskomiteen skrev i et utkast til innstilling 19. mai, hvor det blant annet heter at ”Komiteens flertall, medlemmene fra A, H og F, mener at gode rammevilkår for godsvirksomheten i og rundt Alnabruområdet er en overmåte viktig faktor for satsing på godstransport med jernbane i Norge. Derfor er det også særdeles miljøvennlig å satse på næringsutvikling knyttet til dette landets demografiske tyngdepunkt”. Men i begynnelsen av juni fikk pipen en annen lyd – da sa lederen av Oslo Arbeiderparti, Jan Bøhler, i et intervju med Akers Avis Groruddalen at partiet avviser Nyland Syd.
Utbygging av Nyland Syd vil gi mange miljømessige fordeler. Det vil for eksempel føre til 10-12 000 kjøretøykilometer mindre per døgn nord i Groruddalen. I tillegg kommer en forsterkning av positive miljøtiltak gjennom 100 dekar til Alnaparken, samt at plasseringen minimerer negative miljø- og trafikkonsekvenser.
Styreleder Olaf Brastad i Bellona sier til Bellona Web at han anser det siste utspillet til Oslo Arbeiderparti som ren populisme. Det å ikke følge det som reguleringsplanen legger opp til, vil også redusere muligheten for å få mer transport over fra bil til bane, ifølge Brastad. Dessuten vil det også medføre at utslipp fra lastebilene erstatter mer miljøvennlig transport.
– Groruddalen er en av våre mest sentrale transportårer, og vi ser at dalen må bære store belastninger som følge av storsamfunnets transportbehov. I dette tilfellet vil imidlertid belastningen øke dersom ikke reguleringsplanen blir fulgt, sier Olaf Brastad.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...