–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. juni, 2006
Skrevet av: Mette Martinsen
Nyheter
Helt frem til midten av mai var alt bare fryd og gammen. Byutviklingskomiteen skrev i et utkast til innstilling 19. mai, hvor det blant annet heter at ”Komiteens flertall, medlemmene fra A, H og F, mener at gode rammevilkår for godsvirksomheten i og rundt Alnabruområdet er en overmåte viktig faktor for satsing på godstransport med jernbane i Norge. Derfor er det også særdeles miljøvennlig å satse på næringsutvikling knyttet til dette landets demografiske tyngdepunkt”. Men i begynnelsen av juni fikk pipen en annen lyd – da sa lederen av Oslo Arbeiderparti, Jan Bøhler, i et intervju med Akers Avis Groruddalen at partiet avviser Nyland Syd.
Utbygging av Nyland Syd vil gi mange miljømessige fordeler. Det vil for eksempel føre til 10-12 000 kjøretøykilometer mindre per døgn nord i Groruddalen. I tillegg kommer en forsterkning av positive miljøtiltak gjennom 100 dekar til Alnaparken, samt at plasseringen minimerer negative miljø- og trafikkonsekvenser.
Styreleder Olaf Brastad i Bellona sier til Bellona Web at han anser det siste utspillet til Oslo Arbeiderparti som ren populisme. Det å ikke følge det som reguleringsplanen legger opp til, vil også redusere muligheten for å få mer transport over fra bil til bane, ifølge Brastad. Dessuten vil det også medføre at utslipp fra lastebilene erstatter mer miljøvennlig transport.
– Groruddalen er en av våre mest sentrale transportårer, og vi ser at dalen må bære store belastninger som følge av storsamfunnets transportbehov. I dette tilfellet vil imidlertid belastningen øke dersom ikke reguleringsplanen blir fulgt, sier Olaf Brastad.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...