Bellonas innspill til industrimeldingen
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Nyheter
Publiseringsdato: 16. august, 2006
Nyheter
Etter akvakulturloven § 27 kan tilsynsmyndigheten pålegge den som overtrer lovens bestemmelser tiltak for å bringe de ulovlige forhold til opphør. Pålegg kan gis i tilknytning til alle typer brudd på akvakulturloven, forskrifter gitt i medhold av denne, eller enkeltvedtak fattet med hjemmel i lov eller forskrift. Adgangen til å gi pålegg er ikke avgrenset til grove eller gjentatte brudd på loven og kan gis uavhengig av lovovertrederens subjektive skyld. Pålegg kan rettes mot alle som driver aktiviteter som er omfattet av loven samt andre som har plikter etter loven. Tiltaket som blir pålagt må være egnet til å bringe det ulovlige forhold til opphør og det bør settes en frist for gjennomføring av tiltaket.
Etter akvakulturloven § 28 kan tilsynsmyndigheten fastsette tvangsmulkt for å sikre at et pålegg gitt etter § 27 blir oppfylt. Tvangsmulkt kan fastsettes i tilknytning til alle pålegg om tiltak og kan således fastsettes uavhengig av subjektiv skyld og omfang av overtredelsen. Formålet med tvangsmulkten er å motivere til at det pålagte tiltaket innfris og regnes ikke som straff.
Tilsynsmyndigheten kan etter akvakulturloven § 29 selv sørge for å bringe et ulovlig forhold i samsvar med loven dersom det er gitt pålegg som ikke er etterkommet ved fristens utløp.
Det er bare det tiltaket det er gitt pålegg om som kan iverksettes av tilsynsmyndigheten. Tilsynsmyndigheten kan kreve dekning for utgiften i forbindelse med tiltaket hos den ansvarlige.
Etter akvakulturloven § 30 kan tilsynsmyndigheten ilegge overtredelsesgebyr for forsettlige og uaktsomme overtredelser gitt i eller i medhold av loven. Overtredelsesgebyr er en administrativ sanksjon som har et visst preg av straff ved at den knytter seg til uaktsomme og forsettlige overtredelser og vil derfor også ha til formål å hindre fremtidige overtredelser. Overtredelsesgebyr kan gis for alle typer overtredelser, men vil i praksis være mest aktuelt for mer alvorlige overtredelser da pålegg om tiltak og tvangsmulkt egner seg bedre for mindre alvorlige brudd på regelverket.
Brudd på akvakulturloven og bestemmelser gitt i medhold av den er straffesanksjonert, jf. akvakulturloven § 31. Straffebestemmelsen er delt i to alvorlighetsgrader. Første ledd sier at overtredelser av loven straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år og at skyldkravet er forsett eller grov uaktsomhet. Annet ledd utvider strafferammen til 2 år dersom det foreligger ”særdeles skjerpende omstendigheter” Med sistnevnte menes blant annet overtredelser som har ført til omfattende forurensning av det ytre miljø eller det var stor fare for omfattende skadevirkninger. Bot alene eller i kombinasjon med fengselstraff vil være aktuelt i forhold til begge alvorlighetsgrader. Foretakstraff etter den generelle hjemmelen i straffeloven § 48 a kommer også til anvendelse ved overtredelser av akvakulturloven.
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...
Norsk olje- og gassproduksjonen vil falle, men Regjeringen vil ikke planlegge for det. Forstå det den som kan. At norsk olje- og gassproduksjon ko...
– Jo flere vi er som sier det samme, jo lettere har vi for å bli hørt, sa Bellonas spesialrådgiver Stein Lier-Hansen og inviterte til dialog om regje...