
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. oktober, 2006
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
Industrikraft Midt-Norge presenterte i dag nye planer for sitt framtidige gasskraftverk på Skogn. Prosjektet forutsetter et ”nært samarbeid med statlige myndigheter”, og utbyggerne krever blant annet at staten skal subsidiere en gassrørledning inn til anlegget.
– Én ting er at Skogn i sin tid fikk tillatelse til å slippe ut CO2, og at de ikke legger opp til rensing. Regjeringen kan da ikke i tillegg være med på å subsidiere forurensningen, sier nestleder i Bellona, Marius Holm.
Han lurer på hvorfor man ikke i stedet ser på et stort biokraftverk på Skogn.
– Ikke nødvendigvis 3 TWh, men i hvertfall stort nok til å dekke det lokale behovet for kraft og varme på papirfabrikken. På Tjeldbergodden har man allerede gassrørledning, og snart har man CO2-rørledning. På Skogn har man ingen av delene. – Kanskje det hadde vært mer lønnsomt å produsere kraften på Tjeldbergodden, og heller frakte strømmen nordover, spør Holm.
Bellona krever at regjeringen sørger for CO2-rensing på Skogn. Hvis regjeringen skal subsidiere et gassrør inn til anlegget på Skogn, må regjeringen samtidig sørge for at CO2 fraktes i en rørledning tilbake. Slik kan avgassen lagres trygt i geologiske formasjoner under sjøen i stedet for å slippes ut i lufta.
Gasskraftverket på Skogn har allerede fått konsesjon, men det har så langt ikke vært gode nok økonomiske utsikter i prosjektet. De nye planene innebærer blant annet en liten nedtrapping av prosjektet, og at man bruker noe biobrensel i tillegg til gass.
I en pressemelding opplyser Industrikraft at det med tiden kan komme en løsning for CO2-håndtering, men i utgangspunktet omfatter ikke planen dette.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...