Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. august, 2009
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
Kapteinen om bord på Full City ble i går siktet for å ha brutt rapporteringsplikten, da skipet begynte å drive natt til fredag 31. juli, med fare for personers sikkerhet og miljøødeleggelser.
Politiet tok mandag ut siktelse mot kapteinen, for å ha brutt Skipssikkerhetslovens §37 om manglende rapportering. Kapteinen kan dermed bli straffet med opp til to års fengsel.
Vurderer utvidet siktelse
Politiadvokat Siri Karlsen bekreftet i går at politiet vurderer å utvide siktelsen, både i omfang og til flere personer.
Bellona mener politiet bør utvide siktelsen til også å gjelde Skipssikkerhetslovens §15, for manglende vakthold, med en strafferamme på ett år.
– Skipet drev i 20 minutter uten at de viste tegn til handling eller meldte i fra om problemer. Vi mistenker at vaktholdet ikke har vært som det skulle ha vært sier Sigurd Enge, skipper på Bellonas M/S Kallinika og erfaren sjømann.
– Viktig signal
Enge er lettet over at det er blitt tatt ut siktelse:
– Det er grov miljøkriminalitet han er siktet for. Denne siktelsen sender et viktig signal ut til vanlige folk som er berørt av ulykken, samtidig som siktelsen også vil ha en preventiv effekt, sier Enge til VG Nett.
Språkproblemer
Han tror også at manglende språkkunnskaper hos skipets nøkkelpersonell har medvirket til at skipet havariets hendelsesforløp.
– For å kommunisere på radio må man kunne engelsk, sier han.
«Full City» lå på anker utenfor Langesund da det blåste opp til storm utenfor Langesund natt til fredag. Skipet endte på grunn like utenfor Langesund, og har forårsaket oljesøl langs hele kysten, fra Larviksfjorden til Grimstad.
Les mer om forliset og omfang av oljesøl hos Kystverket.
Bellonas krav
Her er Bellonas viktigste krav til Regjeringen, i etterkant av oljesølet fra Langesund:
• Gjennomgang av rutiner for å gripe inn ovenfor et skip som ikke svarer når det blir anropt av Trafikksentralen.
• Økte bevilgninger for å sikre statlig slepebåtberedskap i Sør-Norge og strengere krav til kvaliteten på oljevernutstyret.
• Forbud mot bruk av tung bunkersolje til skip som går i norske farvann.
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...