
Norge bremsekloss i klimaforhandlinger
Norge har inntatt rollen som bremsekloss i forhandlingene om klimagassutslipp fra global skipsfart. Sammen med Kina, Brasil og andre land med lave kl...
Nyheter
I 2007 satte EUs statsministre og presidenter seg som mål å bygge opptil 10–12 store CO2-håndteringsanlegg innen 2015. Datoen var viktig fordi både Europa og verden vil behøve å bygge en rekke nye store kraftverk i løpet av de neste årene for å unngå strømbrudd, etter hvert som kraftverk fra den store utbyggingen på 1960- og 1970-tallet blir faset ut. Da er det viktig at CO2-rensingsteknologi raskest mulig blir testet og gjort kommersielt tilgjengelig. Et nytt kullkraftverk har nemlig en levetid på 40-50 år. Hvert eneste år vi venter med å bygge CO2-rensingsanlegg gjør derfor at vi risikerer å ”låse inn” høye CO2-utslipp for flere tiår fremover. Dette er en kamp mot klokka.
Kjempet gjennom pott
For å nå målsetningen om å ha testet ut alle de viktigste CO2-håndteringsteknologiene innen utgangen av 2015, klarte Bellona sammen med allierte i 2008 å få vedtatt en EU-ordning for å subsidiere CO2-håndtering. De er i dag verdt ca 4,5 mrd euro (det er klimakvoter, ikke kontanter, som er satt til side for å subsidiere CO2-håndtering – så siden prisen på disse kvotene er forventet å stige, vil også subsidiene antakelig øke). I tillegg vedtok EU i 2009 som en del av sin ”krisepakke” å gi en milliard euro på deling for å sparke i gang seks av de mest modne CO2-rensingsprosjektene for kullkraftverk. Kravet er at de skal bruke pengene innen utgangen av 2010 – og at det er realistisk at de vil være i drift innen utgangen av 2015. Gasskraftprosjekter ble ikke inkludert fordi EU har stolt på Norges forpliktelse til å bygge CO2-håndtering på Mongstad og Kårstø.
I løpet av i år og neste skal det så bestemmes hvem som får to tredeler av den andre EU-ordningen, som består av klimakvoter (altså ca 3 mrd euro med dagens kvotepris). Resten av kvotene skal fordeles innen utgangen av 2013.
Storbritannias skjønnhetskonkurranse
I tillegg til de europeiske subsidiene har britiske myndigheter også forpliktet seg til å finansiere et CO2-håndteringsprosjekt – på betingelse av at det står klart i 2014. Det er nå to finalister igjen i konkurransen som blir avgjort neste år. Aker Clean Carbon er involvert i det prosjektet mange setter en knapp på: Et post-combustion-prosjekt (utskilling av CO2 fra avgassene fra forbrenningen) på det eksisterende kullkraftverket Longannet i Skottland. En ny enhet på 330 megawatt (MW) med CO2-rensing og -lagring vil installeres. Dersom prosjektet vinner, lover konsortiet som står bak at det vil stå klart i 2014. Deres anslag er at prosjektet vil beløpe seg på en milliard euro.
Photo: Wikicommons
CO2-håndteringsprosjekter med penger i lomma fra EUs krisepakke
I Storbritannia er det et annet CCS-prosjekt som allerede har fått 180 millioner euro, som en del av EUs krisepakke nevnt ovenfor: Dette prosjektet i Hatfield i England er pre-combustion, det vil si at det innebærer gassifisering av kull til gass for å skille ut CO2 før forbrenningsprosessen. Dette er et vesentlig billigere prosjekt, anslått til 273 millioner euro for CO2-håndtering for et 900 MW kraftverk. CO2-lagringen vil skje i et gassfelt i Nordsjøen. Alt ligger til rette for at det står klart innen 2015.
Belchatow i Polen er Europas største enkeltkilde for CO2-utslipp. En ny enhet på 858 MW er i ferd med å bygges der og et post-combustion CO2-håndteringsprosjekt for deler av denne (tilsvarende 250 MW) er tildelt 180 millioner euro fra EUs krisepakke. Det interessante her er planene for å blande en del biomasse med kullet, noe som vil øke den netto CO2-utslippsreduksjonen. For CO2-håndtering på hele den nye enheten er kostnaden anslått til 670 millioner euro. Lagring kan skje relativt nært kraftverket, i en saltvannsholdende steinformasjon (”saline aquifer”). Polen er Europas mest kullavhengige land, og CO2-håndtering derfor en høy prioritet for polske myndigheter, som eier kraftselskapet PGE som driver Belchatow. Dette blir derfor trolig Polens første CO2-håndteringsanlegg. Byggingstillatelse for fangstanlegget ble gitt i januar 2010, og hele anlegget er forventet å stå ferdig i 2014.
Vil stå ferdig innen 2015
Helt øst i Tyskland, ved den lille byen Jänschwalde, har det svenske statseide kraftselskapet Vattenfall valgt å bygge sitt CO2-håndteringsanlegg. Dette har også allerede fått 180 millioner euro fra EU. Totale kostnader er anslått til 305 millioner euro (for 500 MW effekt). Prosjektet inkluderer rensing av CO2 både gjennom post-combustion og den mer innovative, tredje CO2-rensingsteknologien: Forbrenning av kull med ren oksygen i stedet for luft (oxyfuel). Det er flere alternativer for lagring av CO2-en, men stedet er ikke bestemt ennå. Dersom lovgivning i Tyskland for CO2-lagring kommer på plass i løpet av året, vil prosjektet være ferdig innen utgangen av 2015.
Rotterdam i Nederland har satt seg som mål å bli en ”CO2-hub” i Europa. Det tyske kraftselskapet E.on bygger et stort nytt kullkraftverk på 1070 MW der, og har fått 180 millioner euro under EUs krisepakke for å fange en fjerdedel av CO2’en fra verket. Kostnadene vil totalt komme på ca. 390 millioner euro. CO2 vil fanges med post-combustion, og transporteres til et gassfelt i Nordsjøen. Anlegget er forventet å være i drift innen utgangen av 2015.
Lagring i Adriaterhavet
I Spania er et partnerskap opprettet mellom kraftselskapet Endesa og spanske myndigheters CO2-håndteringsorganisasjon, CIUDEN, for å bygge et stort CO2-rensingsanlegg i Compostilla i nordvest-Spania. Dette oxyfuel-prosjektet på 323 MW er blitt tildelt 180 million euro fra EUs krisepakke, av en total kostnad anslått til 260 million euro. CIUDEN og Endesa har forpliktet seg til å fylle differansen. Et sted for lagring av CO2 er funnet I en «saline aquifer» som er under nærmere undersøkelser. Lovgivning for CO2-lagring vil være på plass senere i 2010. Anlegget er forventet å være i drift innen utgangen av 2015.
Det italienske kraftselskapet Enels CO2-håndteringsprosjekt i Porto Tolle sørvest for Venezia er det siste prosjektet som allerede er tildelt penger fra EUs krisepakke – men ”kun” 100 millioner euro. Totale kostnader er anslått til 530 millioner euro. Prosjektet er for post-combustion fangst av CO2 tilsvarende 250 MW effekt fra et nytt kullkraftverk som bygges der. Det spesielt interessante her er planene for å blande en del biomasse med kullet, noe som vil øke de netto CO2-utslippsreduksjonene. Lagring av CO2 vil skje i et tomt gassfelt ikke langt unna i Adriaterhavet. Dette anlegget er også forventet å være i drift innen utgangen av 2015.
Hvem vil ha 4,5 milliarder euro?
Alle de seks prosjektene som allerede er blitt tildelt midler fra EUs krisepakke er forventet å søke om penger også fra den større potten Bellona var med på å kjempe fram i 2008 – klimakvotene som per i dag er verdt ca. 4,5 mrd euro. Men EU har satt seg som mål å finansiere åtte prosjekter med denne potten – og det er flere andre kandidater som også ligger godt an.
Våre finske og danske naboer har satt sammen et spennende prosjekt for å fange CO2 fra det eksisterende finske kullkraftverk Meri Pori (nærmere bestemt fra halvparten av kraftverkets 565 MW), frakte det med skip til dansk farvann for så å injisere den der i et eksisterende oljefelt. Dermed øker utvinningsgraden av olje. Prosjektet, i regi av de finske kraftselskapene Fortum og Teollisuuden Voima (TVO), teknologileverandøren Siemens samt den danske Maersk-gruppen (som både driver skipsfart og oljeutvinning), er det eneste realistiske EU-prosjektet som ikke bruker rørledning for CO2-transport. Konsortiet mener det kan være klart i 2015 dersom subsidier kommer på plass i 2011.
Reduserte kostnader
Ungarn har kanskje kontinentets beste forhold for lagring av CO2 – her legges planer for CO2-håndtering for en planlagt ny 400 MW enhet ved landets største kullkraftverk, Matra. I både Polen, Storbritannia, Tyskland og Nederland er det også detaljerte forslag for flere CO2-håndteringsprosjekter enn de som er nevnt ovenfor. Flere av dem kan stå klare i 2015 dersom de i 2011 får en del av EUs pott for CO2-håndtering. Et spennende prosjekt er for eksempel Kiedzerzyn i Silesia lengst sør i Polen, der planen er å gassifisere kull og biomasse for å fange og lagre CO2 (pre-combustion) samt produsere ulike kjemikalier. Selv om en del av karbonet i kullet dermed vil lagres kun midlertidig i kjemiske produkter, kan slike flerbruksmuligheter for kullet og biomassen bidra til å redusere netto kostnader ved CO2-håndtering, siden produksjonen kan tilpasses priser for ulike produkter.
Fra Kennedy til Peer Gynt
I denne artikkelen har vi kun listet opp de mest fremskredne CO2-håndteringsprosjektene i Europa. Flere av dem vil være i drift når den norske regjeringen foreslår å fatte investeringsbeslutning for Mongstad. Listen ville vært adskillig lengre dersom vi hadde beskrevet prosjekter i Australia, Canada, USA og de Forente Arabiske Emirater. Selvsagt vil CO2-håndtering i Norge bli enklere og rimeligere dersom vi lærer av andres feil først.
Photo: (Foto: Nasa)
Men Kennedy sa ”vi velger å dra til månen (…) ikke fordi de er lette, men fordi de er vanskelige.” Det amerikanske månelandingsprogrammet på 60-tallet var økonomisk sett meningsløst. Hadde det norske finansdepartementets sosialøkonomer styrt USA på 60-tallet, ville de overlatt månelandingen til Sovjetunionen.
Så har John F. Kennedy måttet vike som Stoltenbergs inspirasjon, til fordel for Peer Gynt? ”Ja, tenke det; ønske det; ville det med; men gjøre det! Nei, det skjønner jeg ikke!”
Eivind Hoff
Marius Holm
Dette er en utvidet versjon av kronikken som sto i Dagbladet onsdag 12. mai.
Norge har inntatt rollen som bremsekloss i forhandlingene om klimagassutslipp fra global skipsfart. Sammen med Kina, Brasil og andre land med lave kl...
– Nøtene er en betydelig del av oppdrettsanleggene. De holder fisken innenfor merdene samtidig som de sikrer god vannstrømning. Men en opphoping av m...
Onsdag 19. mars publiserte Verdens meteorologiske organisasjon (WMO) «State of the Global Climate 2024«. – Viser tydelig hvorfor klimapol...
– Dette er det mest spennende og innholdsrike semesteret gjennom hele bachelor løpet mitt. Det har absolutt gitt mersmak og er en bekreftelse på at j...