Nytt fra EU: Skal man åpne for CO2-transport via skip?
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. juni, 2011
Skrevet av: Andreas Kokkvoll Tveit
Nyheter
På den nye nettsiden miljøfakta.no kan privatpersoner, næringsliv og offentlige virksomheter finne kvalitetssikret informasjon om hvordan de kan velge mer bærekraftige produkter.
Bellona-leder Frederic Hauge har stor tro på at miljøstiftelsens faglige kompetanse i kombinasjon med Eniros enorme besøkstall vil gi unike resultater:
– Hver uke gjøres 1,4 millioner søk etter varer og tjenester på gulesider.no. Denne svære brukerskaren skal nå få miljøtips akkurat når de planlegger innkjøp. Slik vil miljøfakta.no nå forbrukerne med viktig informasjon i et helt nytt omfang.
Treffer folk “i kjøpsmodus”
Betydelige mengder liknende råd finnes i dag på nett, men forbrukerne må oppsøke informasjonen selv og lete seg gjennom en jungel av tips.
Miljøfakta.no skal i stedet servere miljøråd til forbrukerne akkurat når de er i ferd med å planlegge et innkjøp: Et gulesider.no-søk på for eksempel bil vil heretter gi skreddersydd informasjon om hvilke biler som forurenser minst. Tilsvarende får den som søker etter bygg vite hvordan hjemmet kan gjøres mer miljøvennlig.
Hvert år videreformidler gulesider.no og Eniros andre merkevarer kjøp for til sammen 100 milliarder kroner fra norsk næringsliv. Om bare en del av disse pengene kan bli brukt på de gode alternativene, vil nordmenns forbruk ha blitt mye mer miljøvennlig.
Å nå ut til folk akkurat når de er i “kjøpsmodus” ville ha vært umulig bare for få år siden.
– Teknologisk fremgang gir større muligheter til å drive med miljøvern: Når alle har datamaskin hjemme og mobiltelefoner med internett har blitt allemannseie, kan vi treffe folk akkurat når de er på vei til å gjøre innkjøp, sier Monica Halden, miljøsjef i Eniro – et selskap som Bellona har samarbeidet tett med siden 2008.
Mange sender inn spørsmål
På epost, facebooksider og telefon får Bellona daglig henvendelser fra næringsliv og privatpersoner som ønsker å handle miljøriktig i hverdagen.
– Det er ingenting som er farligere enn frykt og apati – det er en større trussel mot menneskeheten enn klimaendringene. Det bekjempes med fakta og kunnskap. Vi gir nå folk et navigasjonsverktøy i jungelen av informasjon, slik at de selv kan gjøre de viktige valgene, sier Frederic Hauge.
Tipsene fra miljøfakta.no vil også bli tilgjengelig via Eniros søkemotor Kvasir.
Kontaktpersoner for pressen:
Unni Strømstad, informasjonssjef i Eniro: telefon: 97753453
Andreas Kokkvoll Tveit, kommunikasjonsrådgiver i Bellona: 48103464, andreas@bellona.no
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...