Bellonas innspill til industrimeldingen
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Nyheter
Publiseringsdato: 3. november, 2011
Skrevet av: Eivind Hoff
Nyheter
Europakommisjonen vedtok 3. oktober 2011 en spesifikk utslippsverdi for bensin fra tjæresand: 107 gCO2/MJ mot 87,5gCO2/MJ for konvensjonell bensin i, i tråd med anbefalinger fra forskere og miljøorganisasjoner, deriblant Bellona.
Under EUs direktiv for drivstoffkvalitet fra 2009 skal drivhusgassutslipp fra drivstoff (”well to wheel”) ned 6% mellom 2010 og 2020. Drivstoffleverandørene må oppfylle dette målet.
Kommisjonen har bestemt
Utslippsverdiene for ulike drivstoff bestemmes av Kommisjonen, og medlemslandene kan kun stoppe disse beslutningene gjennom kvalifisert flertall. Dette skjer svært sjeldent.
Kommisjonen satt lenge på gjerdet i spørsmålet om hvorvidt de skulle foreslå en spesifikk utslippsverdi for tjæresandbensin.
Kan ende med tvistemål
Når Kommisjonen nå har besluttet dette, vil tjæresandbensin bli vanskeligere å bruke, hvis drivstoffleverandører skal nå 6%-målet (de må i så fall kompensere gjennom annet, mer klimavennlig drivstoff).
Canada har truet med å klage EU inn til WTOs tvisteløsningsorgan dersom tjæresand gis en egen utslippsverdi. Det kan i så fall bli første gang at WTOs tvisteløsning tar stilling til et klimatiltak.
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...
Norsk olje- og gassproduksjonen vil falle, men Regjeringen vil ikke planlegge for det. Forstå det den som kan. At norsk olje- og gassproduksjon ko...
– Jo flere vi er som sier det samme, jo lettere har vi for å bli hørt, sa Bellonas spesialrådgiver Stein Lier-Hansen og inviterte til dialog om regje...