–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 3. november, 2011
Skrevet av: Eivind Hoff
Nyheter
Europakommisjonen vedtok 3. oktober 2011 en spesifikk utslippsverdi for bensin fra tjæresand: 107 gCO2/MJ mot 87,5gCO2/MJ for konvensjonell bensin i, i tråd med anbefalinger fra forskere og miljøorganisasjoner, deriblant Bellona.
Under EUs direktiv for drivstoffkvalitet fra 2009 skal drivhusgassutslipp fra drivstoff (”well to wheel”) ned 6% mellom 2010 og 2020. Drivstoffleverandørene må oppfylle dette målet.
Kommisjonen har bestemt
Utslippsverdiene for ulike drivstoff bestemmes av Kommisjonen, og medlemslandene kan kun stoppe disse beslutningene gjennom kvalifisert flertall. Dette skjer svært sjeldent.
Kommisjonen satt lenge på gjerdet i spørsmålet om hvorvidt de skulle foreslå en spesifikk utslippsverdi for tjæresandbensin.
Kan ende med tvistemål
Når Kommisjonen nå har besluttet dette, vil tjæresandbensin bli vanskeligere å bruke, hvis drivstoffleverandører skal nå 6%-målet (de må i så fall kompensere gjennom annet, mer klimavennlig drivstoff).
Canada har truet med å klage EU inn til WTOs tvisteløsningsorgan dersom tjæresand gis en egen utslippsverdi. Det kan i så fall bli første gang at WTOs tvisteløsning tar stilling til et klimatiltak.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...