
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. november, 2011
Skrevet av: Ruth Lothe
Nyheter
– Dette ville endt med grunnstøting og påfølgende oljesøl hvis ikke redningsskøyta hadde rykket ut raskt nok. Det er Enges konklusjonen; han er til shipping- og marin forvaltningsrådgiver i Bellona.
Lasteskipet lå bare 20 meter fra land da RS Simrad Buholmen kom fram. Les artikkelen Like før på Redningsselskapets nettsider.
– Det kunne ha gått virkelig galt og skipet kunne ha havarert ytterst i Vågsfjorden, sier båtfører Marius Strømmen til TV2.no.
Kutt i statsbudsjettet
I oktober ble det klart at Redningsselskapet ikke får de 75 millioner kronene som det var søkt om. I forslaget til statsbudsjettet for 2012 er det kun avsatt 44,4 millioner kroner til formålet.
Til sammenligning fikk selskapet så sent som i 2005 vel 60 millioner kroner i støtte over Fiskeri- og kystdepartementets budsjett for å opprettholde en livreddende beredskap med fast bemannede og frivillig drevne redningsskøyter langs hele kysten.
Uforståelig
– Det er helt uforståelig at redningsselskapet ikke blir tildelt nok støtte og nå må kutte ned på aktiviteten. Redningsselskapet må blant annet legge to av redningsskøytene til kai, sier Sigurd Enge, og fortsetter:
– Beredskapen til Redningsselskapet er helt essensielt i arbeidet med å hindre oljeutslipp etter ulykker langs kysten fordi den statlige slepebåtberedskapen har ikke den responstiden som slike hendelser krever, sier Enge.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...