Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 1. november, 2004
Skrevet av: Mette Martinsen
Nyheter
Dette vil etter Bellonas mening gi incentiver til utvikling av nye og mindre miljøbelastende produkter. Videre må det innsamlingsmålet som er satt på EE-avfall, 80 %, gjelde for hvert enkelt produkt og ikke totalt sett, slik det er lagt opp til i de nye forskriftene. Det er også Bellonas mening at utrangerte EE-produkter som inneholder PBB og PBDE må destrueres, fordi det er helt nødvendig å fase ut disse miljøgiftene.
SFT har sin vane tro ikke kommet med forslag til tiltak for å fase ut disse miljøskadelige stoffene, men nøyer seg med å si at Produsenter av EE-produkter plikter å arbeide for at produktene konstrueres på en slik måte som letter avfallsdisponering og nyttiggjøring, særlig ombruk og gjenvinning. Dette er etter Bellonas mening altfor defensivt. Man bør i steden innføre sanksjoner i form av for eksempel bøter som vil straffe de aktørene som ikke jobber for å oppfylle kravene i forskriften.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...