Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. august, 2010
Skrevet av: Ruth Astrid Sæter
Nyheter
En hel verden fulgte dramaet da den 154 meter lange atomubåten Kursk sank som følge av en eksplosjon om bord, 12. august 2000. 23 av mannskapet var i live etter at ubåten sank, og det var håp om å få dem ut levende ettersom ubåten lå relativt grunt på 108 meters dyp. Men alle redningsforsøk mislyktes, og de omkomne ble først hentet ut da Kursk ble hevet høsten 2001. Det har i ettertid vært store diskusjoner rundt hvor lenge de overlevende faktisk var i live etter forliset – offisiell etterforskning sier åtte timer, andre påstår flere dager.
– La lokk på saken
– Ulykken skjedde lørdag 12. august, men først mandag 14. fikk offentligheten vite om ulykken. Kursk-forliset viste med all tydelighet hvor sterkt russiske myndigheter ønsket å kontrollere media, forteller Igor Kudrik.
Bellona var en viktig informasjonskilde for enhver som ønsket å vite mer om den tragiske ulykken.
– Fordi den offentlige informasjonen var lik null, opplevde Bellona pågang fra et stort antall medier. Vi hadde over 500 henvendelser fra journalister verden rundt, og nettsidene våre kollapset på grunn av den store pågangen i dagene etter ulykken, forteller Kudrik.
Nektet å ta imot hjelp
Kursk-ulykken ble også et bevis på en russisk marine i forfall.
– Det var mangel på absolutt alt. Det var ikke redningsbåter som kunne brukes til noe fornuftig, det var utrent personale og så videre. I tillegg var det ekstremt arrogante russiske admiraler som avviste utenlandsk hjelp i flere dager. Kun direkte ordre fra Kreml fikk dem til å akseptere hjelpen, forteller Kudrik.
Han mener at dagens situasjon ikke er særlig mye bedre:
– Russland i dag har mer penger å rutte med, men redningsutstyret er likevel ikke særlig oppgradert. Nordflåten har fortsatt de samme gamle redningsskipene i drift som de hadde i 2000. Og det er fremdeles eldre ubåter med gamle våpensystemer i drift. Vi frykter at tilsvarende ulykker kan skje igjen – og da står Russland like uforberedt som det var for 10 år siden.
Les mer her om Kursk-ulykken, Bellonas arbeid og dekning av arbeidet. Enda mer informasjon om Kursk-ulykken finner du på Bellonas engelske nettsider.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...