Bellona får russisk miljøpris

Bøhmer med elbil ladestasjon pris Nils Bøhmer, daglig leder i Bellona, mottok miljøprisen i Moskva. Credit: Bellona

Det begynte i det små, som et lite, men viktig tiltak i det russiske miljøåret 2017:
I juni ga Bellona en ladestasjon til Murmansk, en by med bare fem elbiler. Hurtigladeren skulle ikke bare gi eierne en ekstra lademulighet; den var også første ledd i den infrastrukturen som trengs for å få flere til å velge el-drevet bil.

 

Ærefullt

Desto større, med pomp og prakt, var overrekkelsen av miljøprisen på «Den russiske energiuka» fredag 9. oktober. Energiuka i Moskva er et stort, årvisst arrangement der også Russlands president, Vladimir Putin, og andre samfunnstopper deltar.
Prisoverrekkelsen var det viseenergiminister Anton Inyutsin som sto for.

pris for elbil-ladestasjon i Murmansk overrakt i Moskva Bellonas Nils Bøhmer fikk overrakt prisen av viseenergiminister Anton Inyutsin. Credit: Bellona

– Vi er glad for at dette enkle tiltaket får så stor oppmerksomhet, sa Nils Bøhmer, daglig leder i Bellona. – Det er akkurat en slik snøballeffekt vi forsøker å få til: at et lite tiltak skal få stor oppmerksomhet og kan lede til større tiltak.

Miljøprisen er den første prisen Bellona får fra russiske myndigheter. Den gis til den som har bemerket seg best med tiltak for energieffektivitet.

 

Først med elbil i -92

Det er likevel mange år siden Bellona kjørte i gang elbil-arbeidet i Russland. Allerede i 1992 tok de med en liten elbil til Murmansk, om bord i Bellona-skipet Genius. Utallige nysgjerrige tilskuere skulle få et glimt av fremtiden.

tesla murmansk Bellona i Tesla på vei fra Kirkenes til Murmansk. Credit: Bellona

I 2014 kjørte Bellona-leder Frederic Hauge en Tesla fra Oslo til Murmansk, en tur som fikk stor oppmerksomhet fordi den gikk så langt nord.
Bilen måtte for øvrig lades via en skjøteledning inne fra et hotellrom på Park Inn Hotel i Murmansk – samme hotell hvor den nå premierte hurtigladeren står nå.

 

Koster dyrt

Så langt har imidlertid få russere skaffet seg en elbil, selv om myndighetene har satt i gang flere tiltak:

  • I 2015 ga russiske myndigheter elbiler et ettårig fritak fra importavgifter.
  • Alle bensinstasjoner ble også pålagt å sørge for el-ladere, men foreløpig har lite skjedd.
  • I fjor satte den russiske presidenten i gang et prosjekt for å produsere russiske elbiler, også for å sette ny fart i russisk bilindustri.

At salget likevel går tregt, skyldes både få ladere og avgiftssystemet i Russland: Elbiler er fortsatt dyrere enn tilsvarende biler som kjører på fossilt drivstoff.

 

På el fra sør til nord

I november vil Bellona kontakte myndighetene i Murmansk på nytt. Målet er å få på plass en lader til.

– Vi håper at det vil gjøre det lettere for elbil-brukere å reise mellom Kirkenes og Murmansk, sier Nils Bøhmer.

Tilsvarende ser Bellona på mulighetene for å få satt opp en lader i St. Petersburg, for å bidra til enklere lading der.

– Det hadde vært flott om man kunne kjøre elbil helt fra Moskva i sør via St. Petersburg ved Finskebukta til Murmansk nord ved Barentshavet, sa Bøhmer. – Det er neppe mulig i dag, men nettopp derfor er det viktig å få bidra til et lader-nett også der.

 

God plass

Så langt er prisvinnende ladestasjonen i Murmansk den eneste i Nordvest-Russland, og det er langt til neste. Trolig finnes neste ladepunkt på russisk side i St. Petersburg. Eventuelt må man til Kirkenes.

Pågangen i Murmansk har ikke vært større enn at det skapte oppstuss da en fremmed elbil dukket opp for å lade i august. Det er med andre ord lenge til man trenger bekymre seg for ladekø i den russiske byen tre timer sørøst for Kirkenes.

Kjetil Grude Flekkøy

kjetilgf@bellona.no