Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. oktober, 2003
Skrevet av: Gunnar Grini
Nyheter
The Chicago Climate Exchange er tenkt til å virke på omtrent samme måte som kvotehandel mellom land i Kyoto-avtalen. Selskaper med høye utslipp kan kjøpe utslippstillatelser av selskaper med lave klimagassutslipp. Avtalen er inngått selskapene imellom og er helt frivillig. 22 firmaer, blant annet Ford og Motorola, har så langt blitt med på ordningen.
Det overordnede målet er lavere utslipp av klimagasser og høyere økonomisk effektivitet. Ettersom USA og Bush-administrasjonen har vist seg som en motstander av sentrale politiske målsetninger for reduksjon av klimagassutslipp, mener mange at frivillige avtaler som dette kan være løsningen for å jobbe mot global oppvarming.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...