Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. oktober, 2010
Skrevet av: Andreas Kokkvoll Tveit
Nyheter
Bevilgningene til å rette opp gamle miljøgiftsynder går drastisk ned til neste år: Fra 157 millioner i inneværende år til 83,5 millioner i 2011-budsjettet.
– Dette tyder på at regjeringen enten mener problemet er lite, eller at jobben allerede er gjort. Begge deler er direkte feil. Norge har et 30-talls havneområder der mattilsynet fraråder å spise ulike typer sjømat på grunn av innholdet av tungmetaller og andre miljøgifter. Å nesten halvere potten til dette viktige arbeidet, er uholdbart, sier Marius Dalen, fagrådgiver i Bellona.
17 sjøområder langs kysten – blant annet utenfor Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø – har fått status som prioritert i giftopprydningsprosessen. I Oslo og Kristiansand er arbeidet kommet lengst, men i de resterende tilfellene gjenstår det aller meste. På samtlige steder er det stor fare for at budsjettkuttet setter arbeidet tilbake.
– Det er mange opprydningsprosjekter som er i oppstartfasen. Har de ikke mulighet til å få statlig støtte, vil mange trolig ikke bli gjennomført, sier Dalen.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...