Fullgod hydrogendreven Bora

48f22411575ab6a902ee909c7183f3f9.jpeg

VW presenterer

Bora Hymotion heter Volkswagens første hydrogen-brenselcellebil. Sammenliknet med de andre Bora-modellene har hydrogenversjonen ytelse helt på linje med andre modeller i Bora-familien, med unntak av toppfarten. Den ligger i følge en pressemelding fra VW, på 140 km/t, noe som er tilstrekkelig for de aller fleste. Motoren yter 102 hester (75kW), det samme som den mest solgte bensinversjonen av Bora. Med et dreiemoment på 240 Nm over et stort turtallsområde, har den mer trekkraft enn bensinversjonen og det samme som 1,9 liter turbodiesel. Akselrasjonen er også god; 12,6 sekunder fra 0 til 100 km/t er på høyde med vanlige nye bensinbiler. Rekkevidden er 350 km pr tank.

Bilen tankes med flytende hydrogen, noe som gjør at eneste avgass er vanndamp. Mange er skeptiske til å fylle hydrogen på tanken med tanke på eksplosjonsfaren. BMW som starter salget av sin hydrogenbil med forbrenningsmotor i år, har gjort en rekke kollisjonstester med sine biler og funnet ut av hydrogen er omtrent like sikkert som bensin. I tillegg til krasjtestene, hevder de å ha utsatt tankene for all røff behandling som tenkes kan, inkludert å skyte på dem. Det forskes blant annet i Norge på å utvikle tanker der hydrogenet lagres i fast materiale. Da vil hydrogen bli et sikrere drivstoff enn både bensin og diesel.

Bilen skal være med i California Fuel Cell Partnership som er et demonstrasjonsprosjekt. Mange bilmerker er med, og totalt skal 50 biler av ulike merker gå i vanlig bytrafikk. De fleste bilfabrikantene regner med å begynne å selge brenselcellebiler fra 2004. Da har man tid til å øke pålitelighet og redusere produksjonskostnader.

 

<

  CO2-utslipp (blandet kjøring) Hestekrefter Dreiemoment Akselrasjon Toppfart
Bora Hymotion 0,0 g/km 102 HK 240Nm over et bredt turtallsområde 12,7 sek 145 km/t
Bora 1,6 l bensin 170 g/km 100 HK 145Nm ved 3800 rpm 11,5 sek 188 km/t
Bora 1,9 TDI diesel 130 g/km 100 HK 240Nm ved 1800 rpm 11,3 sek 188 km/t