Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. november, 2000
Skrevet av: Marius Holm
Nyheter
VW presenterer
Bora Hymotion heter Volkswagens første hydrogen-brenselcellebil. Sammenliknet med de andre Bora-modellene har hydrogenversjonen ytelse helt på linje med andre modeller i Bora-familien, med unntak av toppfarten. Den ligger i følge en pressemelding fra VW, på 140 km/t, noe som er tilstrekkelig for de aller fleste. Motoren yter 102 hester (75kW), det samme som den mest solgte bensinversjonen av Bora. Med et dreiemoment på 240 Nm over et stort turtallsområde, har den mer trekkraft enn bensinversjonen og det samme som 1,9 liter turbodiesel. Akselrasjonen er også god; 12,6 sekunder fra 0 til 100 km/t er på høyde med vanlige nye bensinbiler. Rekkevidden er 350 km pr tank.
Bilen tankes med flytende hydrogen, noe som gjør at eneste avgass er vanndamp. Mange er skeptiske til å fylle hydrogen på tanken med tanke på eksplosjonsfaren. BMW som starter salget av sin hydrogenbil med forbrenningsmotor i år, har gjort en rekke kollisjonstester med sine biler og funnet ut av hydrogen er omtrent like sikkert som bensin. I tillegg til krasjtestene, hevder de å ha utsatt tankene for all røff behandling som tenkes kan, inkludert å skyte på dem. Det forskes blant annet i Norge på å utvikle tanker der hydrogenet lagres i fast materiale. Da vil hydrogen bli et sikrere drivstoff enn både bensin og diesel.
Bilen skal være med i California Fuel Cell Partnership som er et demonstrasjonsprosjekt. Mange bilmerker er med, og totalt skal 50 biler av ulike merker gå i vanlig bytrafikk. De fleste bilfabrikantene regner med å begynne å selge brenselcellebiler fra 2004. Da har man tid til å øke pålitelighet og redusere produksjonskostnader.
<
CO2-utslipp (blandet kjøring) | Hestekrefter | Dreiemoment | Akselrasjon | Toppfart | |
Bora Hymotion | 0,0 g/km | 102 HK | 240Nm over et bredt turtallsområde | 12,7 sek | 145 km/t |
Bora 1,6 l bensin | 170 g/km | 100 HK | 145Nm ved 3800 rpm | 11,5 sek | 188 km/t |
Bora 1,9 TDI diesel | 130 g/km | 100 HK | 240Nm ved 1800 rpm | 11,3 sek | 188 km/t |
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...