Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. september, 2003
Skrevet av: Gunnar Grini
Nyheter
Målet med samarbeidet skal være å lage et kjøretøy som skal virke tiltrekkende på forbrukere, er miljøvennlig og som hjelper til med å promotere en bærekraftig utvikling.
Tidligere har man opplevd med problemer med brenselceller i biler vannet i systemet kan fryse på vinterstid. Det er dette punktet UTC Fuel Cells og Hyundai nå vil samarbeide om å forbedre, og de satser på å utvikle en hydrogendrevet brenselcelle som ikke fryser så lett, og som dermed kan fungere selv når det er kaldt.
UTC Fuel Cells og Hyundai har samarbeidet siden 2000, da de først presenterte den første Hyundai Santa Fe Sport bilen. Seks slike prototyper ble produsert som et ledd av den foregående avtalen. Hyundai har som målsetning tilby brenselcelle kjøretøy for leie i USA neste år. De håper også å kunne tilby brenselcelle biler for privat bruk i USA innen år 2010.
Kilde: Fuel Cell Today
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...