Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. oktober, 2003
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
En av fordelene med brenselcellebilene er at bare produserer vann som avfallsstoff. Men for store deler av verden inkludert Norge og Japan, gir dette også et problem. Man risikerer at brenselcellene fryser i stykker. Aftenposten gjengir i dag en artikkel fra AP om at en forbedret modell av Hondas hydrogenbil nå skal virke i minus 20 grader.
Bellona har ikke lykkes å bekrefte meldingen og vi tar derfor ikke gleden på forskudd. At bilen virker i minus 20 grader behøver ikke bety at den kan parkeres i minusgrader, hvilket jo er det praktiske problemet.
Bilen skal ha blitt presentert på fredag og skal være betydelig billigere i produksjon enn den forrige. Den skal nå klare 40 mil på en tank mot 36 mil tidligere, og oppstartstiden for hydrogensystemet skal være minimal.
Bellona Web kommer tilbake til saken når vi vet mer.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...