Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 19. februar, 2007
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
– Dette er veldig positivt. Det finnes veldig mange biler som kan gå på biodrivstoff, men det har vært vanskelig å vite sikkert akkurat hvilke. Til nå har importørene vært tilbakeholdne med å gi garantier, sier rådgiver i Bellona, Konrad Pütz.
– Usikkerhet rundt hvilke biler som tåler biodrivstoff er fremdeles en viktig grunn til at mange ikke kjører på biodrivstoff, selv om de egentlig kan gjøre det. Viljen er ofte til stede, men det har manglet informasjon, legger han til.
Miljøvennlig
Møller-gruppen går i bresjen når den nå går ut med en liste over de dieselbilene som er fabrikkgodkjent for biodiesel. Se vedleggene i boksen til høyre for å få en komplett oversikt over bilmodellene til Audi, Volkswagen og Skoda.
– Vi oppfordrer nå våre kunder til å kjøre mest mulig miljøvennlig. Det finnes mange som kan bruke biodiesel, så da informerer vi om at de bør gjøre det for å redusere de skadelige CO2-utslippene, sier informasjonsdirektør i Møller-gruppen, Paul Hegna, til NRKs FBI-redaksjon.
Pütz i Bellona sier han gjerne vil se at andre importører også offentliggjør lignende lister.
– Antakelig kommer det snart. Etterspørselen er blitt tydeligere, og produsentene ser ut til å mene at det er lønnsomt å profilere de bilene som kan gå på biodrivstoff, sier Pütz.
Statsråden lover
I programmet FBI på NRK i forrige uke lovet samferdselsminister Liv Signe Navarsete at det i løpet av et halvt års tid skal offentliggjøres en liste over hvilke biler som kan bruke biodrivstoff.
Hun lovet også at det skal komme en kode i vognkortene til nye biler for hvilken innblandingsprosent med biodrivstoff bilen tåler.
– At Navarsete lover dette, og at Møller-gruppen offentliggjør sin liste, viser en veldig fin utvikling, sier Pütz.
Pumpene
I Norge finnes det i dag elleve pumper med biodiesel. HydroTexaco har pumper i Oslo, Brandbu og på Lillehammer, mens Biodiesel Norge har en pumpe i Stavanger. I tillegg har Milvenn en pumpe (ikke alltid såkalt EN14214-standard) i Eisdvåg i Bergen, og Estra har pumper i Alnabru, Porsgrunn og Trondheim (Brattøra, Nyhavna og Lade) og Stjørdal (Estra har heller ikke EN14214-standard).
Det finnes to bioetanolpumper i Norge, Statoil har én på Storo og én på Skøyen i Oslo.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...