Nyheter

Elbiler på frammarsj

(Foto: THINK)

Publiseringsdato: 5. mars, 2008

Skrevet av: Ola Innset

Bilmessen i Geneve flommer over av nye miljøbiler. Bellona Web gir deg et innblikk i noen av de mest aktuelle teknologiene for elektrifisering av transportsektoren.

Bilbransjen har nok en gang vært samlet i sveitsiske Geneve for ”Salon International de l’Auto”, Europas største bilmesse. Som seg hør og bør de siste årene er det mange produsenter som har vist fram nye miljøbiler med mange kreative løsninger.

Miljøfokus

– Nå handler bilutstillingene om jakten på lave CO2-utslipp. Miljøbevissthet er ikke lenger et alibi, men handler om troverdighet overfor bilkundene, sier Forlagsredaktør Per Morten Merg i Bilforlaget til VG Nett.

Han får støtte av Konrad Pütz, rådgiver innen transport og miljøteknologi i miljøstiftelsen Bellona.

– Vi ser tydelig at bilbransjen har fått et langt sterkere miljøfokus, så nå bør norske myndigheter følge opp med miljøtilpassede avgiftssysttemer og investeringer i infrastruktur så de nye teknologiene blir anvendelige for folk flest, sier Pütz.

Plug-in hybrid

Pütz har stor tro på plug-in hybridbilene, som han mener er en revolusjon innen elektrifisering av bilparken:

– Plug-in hybridbiler er en naturlig forbedring av dagens hybrid-biler, som jo egentlig ikke er hybrider i ordets rette forstand, siden de kun kan fylles opp med ett drivstoff, sier han.

I dagens hybridbiler samarbeider forbrenningsmotoren med batteri og elmotor, med betraktlig redusert drivstofforbruk som resultat. I tillegg kan man gjenvinne bilens bevegelsesenergi ved nedbremsing og i nedoverbakker, og dette senker drivstofforbruket ytterligere.

Plug-in hybridene tar teknologien ett skritt lenger fordi de også kan lades opp fra vanlig stikkontakt fra strømnettet, noe som gir el-motoren en rekkevidde på mange titalls kilometer. For de fleste vil bilene dermed fungere som rene elbiler ved dagligdags bruk, men i tillegg har den en vanlig motor som starter ved behov når man drar ut på langtur uten lademuligheter.

Mange fordeler

–Diesel og bensinbiler har lav energiutnyttelse, elmotorene er mer enn fire ganger så energieffektive ved vanlig kjøring. Plug-in hybridene gir derfor dobbel effekt, sier Pütz, og forklarer:

– Elektrifisering av transportsektoren erstatter høyt fossilt energiforbruk med lavt rent forbruk.

Strøm kan i motsetning til bensin produseres av fornybar energi, og i de tilfellene hvor strøm produseres av fossil energi er CO2-rensing en mulighet som blir stadig mer aktuell.

– Et CO2-renseanlegg på hvert eksosrør vil være umulig å gjennomføre i lang tid framover og det er derfor en fordel å få samlet utslippene til færre og større anlegg der CO2 rensing er mulig, sier Pütz.

Forbrenning av diesel og bensin har også svært høye utslipp av partikler og NOx, noe som medfører helse- og miljøskader, særlig i tettbygde strøk

bodytextimage_Chevyvolt.jpg Photo: (Foto: Chevrolet)

Kommer i 2010

Norske myndigheter har enda ikke fastlagt hvordan plug-in hybriden skal avgiftsbelegges. I dag er elbilene fritatt for alle avgifter, mens hybridbilene har en moderat avgiftsreduksjon

– Det er avgjørende at plug-in hybriden får avgifter som gjenspeiler bilenes klart forbedrede miljøegenskaper, og viktig at avgiftssystemet vedtas i god tid, så produsenter og distributører tør å satse i Norge, sier Konrad Pütz.

Både Toyota Prius og Chevrolet Volt har annonsert at deres plug-in hybrider vil lanseres kommersielt i løpet av 2010.

Fem-dørs THINK

Det kom også en norsk glad-nyhet under den sveitsiske bil-messen: THINK viste fram sin nye konseptbil Ox. Ox vil kunne bli den aller første originalbygde serieproduserte el-bilen med fem seter på det norske markedet.

– Dette er et nytt skritt i retning av mer brukervennlige null-utslippsbiler, sier Konrad Pütz.

Det norske selskapet Go Green leverer fra før av vanlige personbiler ombygd til el-bil.

Diesel-hybrid

Volkswagen har lansert det som sannsynligvis vil bli den første dieselhybriden på markeder. VW Golf TDI Hybrid Concept er ikke en plug-in, men har allikevel klart å redusere CO2-utslippet til under 90 gram per kilometer.

Den dieseldrevne hybridbilen føyer seg inn i rekken av miljøsatsinger fra de store bilselskapene.

– Satsingen på ny teknologi er bredere enn noen gang, de fleste større bilprodusenter jobber med nye løsninger. Nå som storindustrien er på banen kan vi vente oss store forandringer i tiden som kommer, avslutter Konrad Pütz.