– Bilprodusentene gambler med folks helse

Frederic på ONS Bellona-leder Frederic Hauge. Photo: Photo: Anne Karin Saether/Bellona

Nok en gang er bilbransjen tatt med buksene nede. Tyske myndigheter har funnet uregelmessigheter ved utslipp fra 18 ulike bilmerker, og alle de store, tyske bilprodusentene er involvert.

– Dette viser at store deler av bilbransjen er villig til å gjøre seg til kjeltringer for å spare noen kroner eller for å skåre bedre på EUs tester. Dette er lite annet enn juks og bedrageri, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Siden de norske bilavgiftene er basert på hvilke utslipp som er oppgitt i typegodkjenningene fra EU, må man anta at også den norske staten har tapt inntekter på dette jukset.

– Hele avgiftssystemet vårt er basert på juks. De fleste store bilprodusentene er nå avslørt i en eller annen form for juks, og det går ut over statens inntekter. Bilkjøpere blir også forledet til å velge feil biler, sier Hauge.

Jukset innebærer at utslippsrensingen blir slått av når temperaturen kommer under 10 grader. For Opel skal grensen være 17 grader.

– Det betyr at jukset slår ekstra ille ut for Norges del – her er det jo som regel under 17 grader. Ikke bare får staten for lite i avgifter; verre er det at bilprodusentene ødelegger luften vi puster inn og lyver om det, sier Hauge.

Han mener også bilkjøperne er ført bak lyset.

– De får en bil som slipper ut langt mer enn de er lovet når de kjøper bilen. I tillegg bruker de mer drivstoff enn de blir forespeilet. Altså er dette både et etisk og et økonomisk problem, sier Hauge.

Han mener det er bare én måte å unngå å bli lurt:

– Den eneste måten å være helt sikker på ikke å bli lurt, er å velge en bil uten eksospotte – altså en elbil, sier Hauge.

Ellen Viseth

ellen@bellona.no