Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. mai, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
NMVOC står for «flyktige organiske forbindelser unntatt metan» og er med å danne bakkenær ozon som gir luftveislidelser og vegetasjonsskader. Hver sommer overskrides anbefalte grenseverdier i Norge. Problemet er regionalt og reguleres av LRTAP-konvensjonen. Nyeste krav i denne avtalen, er Gøteborgprotokollen som setter krav til utslippsnivå i 2010. Norge har i dag nesten dobbelt så høye utslipp enn hva som tillates i 2010.
Ved å se på statistikken er det lett å se at oljelasting til havs er en stor kilde. Den står for ganske nøyaktig halvparten av utslippene. Det er derfor svært gledelig at oljeselskapene tar i bruk teknologi som reduserer utslippene.
Statoil har tatt i bruk gjenvinningsanlegg på to av skipene de benytter. Skipene reduserer utslippene når de laster olje med 100%. I tillegg til miljøeffekten er det en sikkerhetsmessig gevinst å hente.
Norske myndigheter har satt krav til at 40% av laste- og lagringsoperasjonene til havs skal gjennomføres uten NMVOC-utslipp innen utgangen av 2003, i følge Statoil. Videre er det et mål for myndighetene at 95% av oljen lagres og lastes uten VOC-utslipp i 2007.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...