Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. mai, 2009
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
International Maritime Organization (IMO) har på en diplomatkonferanse i Hong Kong denne uken vedtatt en konvensjon som regulerer skipshugging.
Ingen av endringene som Bellona og andre organisasjoner mener er helt nødvendige ble implementert i den ferdige teksten.
Skuffet over Norge
Norge har vært blant de ”pragmatiske” landene som ikke har stilt strengere krav til konvensjonen, og har dermed bidratt til at opphugging av skip også i framtiden vil foregå med store negative konsekvenser for miljø og helse.
–Vi er svært skuffet over norske myndigheter, og oppfordrer dem til å arbeide for at konvensjonen i framtiden styrkes. I tillegg må Norge bidra til at det arbeides for å sikre bedre opphugging av skip også utenfor IMO, sier Bellonas Konrad Pütz
Gift rett i sjøen
Bellona.no har ved flere anledninger skrevet om de ekstreme forholdene ved skipsopphuggingsanlegg i Sør-Asia. Det meste av opphuggingen foregår ved såkalt ”beaching”, det vil si opphugging av skipene rett på stranda.
Dette gjør at miljøgifter som finnes i eller på skipet, det vil si kjemikalier, oljer, PCB, maling og annet, ikke kan kontrolleres, og i stor grad renner rett ut på stranda eller i sjøen.
Uten beskyttelsesutstyr
Skipene hugges opp manuelt av arbeidere som ofte er helt uten beskyttelsesutstyr eller tilgang til løfteutstyr og lignende.
I tillegg til de mange arbeidsulykkene de utsettes for, pådrar arbeiderne seg ofte sykdommer av å være i kontakt med de mange giftstoffene.
Vil ha strengere regulering
Bellona deltar i paraplyorganisasjonen NGO Platform on Shipbreaking – en koalisjon av miljø- og menneskerettighetsorganisasjoner som jobber for strengere regulering av skipshugging.
– Konvensjonen regulerer i stor grad prosedyrer og byråkrati, men stiller ikke spesifikke og kontrollerbare krav til hvordan opphuggingen skal foregå, sier Konrad Pütz.
Tre krav
Det er spesielt tre krav Bellona og de andre organisasjonene ville ha igjennom:
– For det første ville vi ha et eksplisitt forbud mot beaching. Det er helt utenkelig å bygge- eller hugge skip på strender i vår del av verden, og et forbud mot beaching ville bidratt til utfasing av denne praksisen også i fattige land. Det har vi ikke fått, og dermed er det i praksis gitt tillatelse til dette fra IMO. Det er svært alvorlig, sier han.
– For det andre forbyr ikke konvensjonen eksport av farlig avfall til fattige land. Ved ikke å ta stilling til dette bidrar IMO-konvensjonen til at eksisterende lovverk undergraves.
Baselkonvensjonen, ratifisert av over 190 land, har etter lange forhandlinger vedtatt et slik forbud, men skip har ved ulike manøvre kunnet utnytte smutthull i konvensjonen.
Manglende kontroll
– For det tredje stilles det ikke krav til ekstern kontroll av opphuggingsstedene. Det er opptil huggestaten og flaggstaten å tolke regelverket, forklarer Pütz.
Ettersom skip ofte selges og flagges om til ”spesialiserte” flaggstater som Mongolia eller Tuvalu rett før opphugging, vil det i stor grad være opp til dem sammen med typiske huggestater som Bangladesh å bestemme hvordan konvensjonen i praksis skal tolkes og implementeres.
– Mer ansvarlige flaggstater eller havnestater vil i svært liten grad kunne påvirke dette, og det mener vi er et stort problem, sier Pütz.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...