Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 20. april, 1998
Skrevet av: Frederic Hauge
Nyheter
Dato: 20.04.98
Lekkasjene i Romeriksporten må stanses
Lekkasjene i NSB Gardemobanens (NSBG) prestisjeprosjekt på Romerike har medført tørrlegging og synkende grunnvannstand i forholdsvis store områder. Skadene på bygninger og på vegetasjon er blitt omfattende. Hastverk og bruk av feil kjemikalie er blant hovedårsakene.
NSBG skal i styremøte i dag legge opp den videre strategi for tetningsarbeidene i Romeriksporten, bl.a. i lys av OEDs vedtak av 17. april. Bellona vil i den forbindelse påpeke at
Vi vil til slutt henlede oppmerksomheten til det faktum at flere av våre folk i øyeblikket sitter fastlenket ved Romeriksportens viktigste annleggs-innfartsåre, klare til å sperre denne av på meget kort varsel. Det vil da, ved en eventuell aksjon fra vår side, utelukkende slippes i gjennom trafikk som er direkte relatert til tetningsarbeidene.
Bellona oppfordrer på det sterkeste NBSG om å fullføre tetningsarbeidene, i det minste i en slik grad at NVEs krav av oktober i fjor etterleves.
Med vennlig hilsen Frederic Hauge (sign.)
Daglig leder
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...