Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 13. august, 2008
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
Den russiske krysseren ”Murmansk” havarerte ved Sørvær i Finnmark i 1994. Siden har den vært til konstant bekymring for innbyggerne i Hasvik Kommune, og tidligere denne måneden kom det fram at skipsvraket inneholdt farlige miljøgifter.
– I dag kan de sprette champagnen i Hasvik kommune, og vi skulle gjerne ha vært der sammen med dem, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
Miljøgifter
Krysseren ”Murmansk” drev på land i Hasvik da den var i ferd med å taues fra Russland til opphogging i India, og vraket inneholder farlige miljøgifter som PCB, asbest, bly og bromerte flammehemmere.
Tidligere har det kommet fram at fiskeriministeren hadde kjent til miljøgiftene i tre år, og fiskeriministeren måtte tåle skarp kritikk fra miljøbevegelsen. Men i dag er Frederic Hauge bare fornøyd med Helga Pedersen.
Honnør
– Det er akkurat dette vi har sagt hele tiden, og endelig ser det ut til at vi får hevet vraket. Det skal Helga Pedersen ha honnør for, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
– Det er slik handlekraft vi trenger fra en fiskeriminister, og dette bør sette standarden for hva som bør skje med andre vrak langs kysten, sier han.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...