Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 17. oktober, 2005
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Statsbudsjettet
Under kartleggingen av området rundt U-864 ble det tatt opp en beholder som innehold 40 kg kvikksølv. Dette bekrefter at ubåten var lastet med kvikksølv. I følge historiske dokumenter var ubåten lastet med 1857 slike beholdere, en samlet kvikksølvmengde på rundt 65 tonn.
Prosjektet U-864 er delt inn i to faser. En kartleggingsfase som nå er i avslutningsfasen og en tiltaksfase som har målsetting om å eliminere forurensningsfaren fra vraket. Tiltaksfasen er i følge Kystverkets prosjektplan planlagt å starte opp i januar 2006 med varighet til november samme år. Kostnadene for denne fasen er anslått til 270 millioner kroner pluss 68 millioner kroner i mva. Til tross for at Fiskeri- og kystdepartementet er godt informert om prosjektet, er det ikke blitt bevilget en krone over statsbudsjettet for 2006 til gjennomføring av fase 2.
Bellona etterlyser de nødvendige midlene, 338 millioner over statsbudsjettet for 2006, til gjennomføring av konkrete tiltak som eliminerer forurensningsfaren fra ubåtvraket.
Photo: Jan Helge Romarheim/Franzefoss Gjenvinning
Nye funn under kartleggingenDet er blitt lokalisert vrakdeler som stammer fra ubåtens midtparti. Med bakgrunn i funnet anslår Kystverket at midtpartiet er sprengt i mange større og mindre deler. GeoConsult har også funnet og tatt opp en beholder med kvikksølv fra sjøbunnen. Etter rengjøringen kunne man slå fast at beholderen, som har ligget i 60 år i sjøen, var i god forfatning. Dette illustreres ved at pluggen på beholderen lot seg skru av, og kvikksølvet ble tømt over i annen emballasje.
Funnet er et klart bevis for at U-864 var lastet med kvikksølv.
Kystverket anbefalte i sitt brev til Fiskeri- og Kystdepartementet (FKD) at kvikksølvlasten fra den tyske ubåten U-864 bør fjernes der lasten ligger, at vraket heves og at forurensede sedimenter rundt ubåten til slutt fjernes. Videre har prosjektleder i AS Geoconsult, Arvid Pettersen, uttalt til avisen Bergens Tidende at den beste løsningen vil være å heve vraket, hvis det er mulig.
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...