– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. oktober, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Ny brenselcellebil fra Daimler Chrysler
Bilen er fremdeles en prototype, men de fleste bilfabrikkene har planer om å begynne serieproduksjon av brenselcellebiler rundt 2004.
Jeep Commander 2 er utstyrt med to elektomotorer som driver hver sin aksel. Strømmen fås fra brenselceller som omdanner hydrogen til elektrisitet. I tillegg er bilen utstyrt med et NiMH batteri som sørger for ekstra kraft til hurtige akselrasjoner og ved trekking av tunge laster.
Forgjengeren Jeep Commander 1, var en nullutslippsbil. Det betyr at den ikke avgir annet enn rent vann. I Jeep Commander 2 har man valgt en mer uheldig løsning. Her har man erstattet hydrogentanken som Jeep Commander 1 har, med en metanoltank og en metanolreformer. Matanolreformeren omdanner metanol til hydrogen som kan brukes i brenselcellene.
Metanolreformeren gir utslipp av CO2 og mindre mengder av andre forurensninger. I forhold til en dieselmotor, gir metanolreformatoren kun en liten nedgang i CO2-utslipp.
Hydrogen er et stoff som er vanskeligere å lagre enn bensin. I dag er det vanlig å kjøle hydrogenet ned til det blir flytende og lagre det ombord i bilen i godt isolerte tanker. Mange er skeptiske til å ha hydrogen ombord i bilen. Dette måtte BMW, som har en hydrogenbil klar for salg, ta hensyn til og har derfor gjennomført omfattende sikkerhetstester.BMW kom frem til, i følge Electric & Hybrid Vehicle Technology, at hydrogen er like sikkert som bensin. Testene omfattet til og med skudd mot tankene.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...