Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. august, 2001
Nyheter
På denne siden behandler vi arealbruk i by.
I byer bor mange mennesker på et begrenset areal, noe som fører til tett trafikk. Det finnes grenser for hvor mye trafikk det er mulig for en vei å bære før det oppstår køer. Det er heller ikke gitt at vi lenger vil prioritere veiutbygging i byene. Med den økende trafikken har vi derfor et problem med trafikkavviklingen. Grafen nedenfor viser beregninger av hvor mye areal de forskjellige transportformene krever. Som vi ser er det fornuftig å ha et godt kollektivtransportsystem i by. I tillegg til transportmidlene i tabellen er også gange og sykling arealbesparende transportformer. Bildeling er araelbesparende med tanke på parkeringsareal.
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...