![](https://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2024/07/ea916b65-f047-4eda-a736-540424864f06.jpg)
Vårt program på Arendalsuka
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. mai, 2021
Skrevet av: Eivind Berstad
Nyheter
I en ny rapport tar Bellona et oppgjør med misvisende informasjon om klimanytten av syntetisk drivstoff – en kostbar blindgate i klimakampen.
Rapporten har tittelen Problemer med karbonfangst og bruk (CCU), og avslører at «syntetisk drivstoff» ikke er så miljøvennlig som aktørene i bransjen hevder.
Hovedproblemet er at virksomheter som Nordic Electrofuel og Norsk e-fuel, samt de «grønne» metanolprosjektene ved Finnfjord og Mo Industripark kommuniserer feilaktig om sin klimapåvirkning.
Christian Eriksen
Fagsjef i Bellona
Credit: Fredrik Naumann/Felix Features
– Når man dykker ned i detaljene forsvinner det meste av grønnskjær. Vi forsøker å klargjøre den reelle påvirkningen denne type drivstoff har for klima, sier Christian Eriksen som er fagsjef i Bellona.
Syntetisk drivstoff dumper store mengder CO2 i atmosfæren når det brukes i en motor, akkurat som vanlig bensin. Forskjellen er hvordan det produseres. Vanlig bensin produseres fra olje, mens syntetisk drivstoff produseres ved å gjøre om karbondioksid og hydrogen til drivstoff.
Denne prosessen er ekstremt energikrevende, fordi det i praksis er en reversering av forbrenningsreaksjonen. Dersom norske fly skal bruke syntetisk drivstoff vil det kreve omtrent 26 TWh – eller utbygging av 2000–3000 vindturbiner. Til sammenligning har Norge i dag ca 1100 vindturbiner.
Dersom vi skal bruke så mye strøm til å produsere drivstoff må det ha en god klimaeffekt – det må bidra til å redusere klimagassutslippene. Men alle kjente prosjekter under planlegging og utbygging skal bruke CO2 fra industrien. Det vil si at de skal bruke fossil CO2 som til slutt ender opp i atmosfæren. Dette er ikke et «klimanøytralt» drivstoff, som bransjen hevder, men en fortsettelse av dagens praksis som ikke er bærekraftig. Produksjonsprosessen av syntetisk drivstoff er vist i figuren under.
Produksjonsprosess for syntetisk drivstoff basert på fossilt CO2. Fossilt karbon fremstilles fra geosfæren i form av kull, olje eller gass. Når fossilt karbon forbrennes dannes fossilt CO2 som kan benyttes til å fremstille syntetisk drivstoff. Når drivstoffet til slutt forbrennes slippes CO2 ut i atmosfæren. CCU basert på fossilt karbon er derfor lineært, ikke sirkulært, da utslippet kun utsettes midlertidig.
Credit: Bellona Europa (2016)
Seniorrådgiver Eivind Berstad
Photo:
-
Credit: Bellona
–Bruk av CO2 er lærebok-eksempelet på grønnvasking: Man blander fossil CO2 med store mengder (grønn) strøm og kaller produktet «fornybart». Her kommuniserer virksomhetene feilaktig om sin klimapåvirkning. Dette er klimasvindel, sier seniorrådgiver Eivind Berstad i Bellona.
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Tang og tare har en lang historie som gjødsel i Norge. Bønder og småbrukere langs kysten pleide å hente store mengder tang i fjæra. Nå vil Mattilsyne...
Bellonas atomeksperter frykter at Russland vurderer å restarte en av atomreaktorene ved atomkraftverket Zaporizhzhia. Det vil føre til en eskalering ...
Kræsjkkurs om atomkraft. Rammeverk for CCS i Norge. Grønn gruvedrift. Virkemidler som virker for grønn industri. Rapport om bærekraftige batterier. I...