
Bellona bekymret for atomsikkerheten
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet politianmelder Institutt for Energiteknikk (IFE) i Halden for de samme forholdene som Bellona anmeldte I...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. juni, 2012
Skrevet av: Andreas Kokkvoll Tveit
Nyheter
– Slike miljølektere kan selvfølgelig aldri erstatte konvensjonelt utstyr, men de kan være et glimrende supplement.
Det er skipper og Bellona-rådgiver Sigurd Enges kommentar til at Redningsselskapet i helgen kunne vise fram enda en miljølekter.
Om bord ligger lette lenser som gjør at lekteren kan dras etter en redningsskøyte i 30 knops fart.
– Det betyr at redningsarbeidet går betydelig raskere enn for tyngre utstyr som må lagres på land. Kort mobiliseringstid er avgjørende når et skip har gått på grunn og tung olje kan lekke ut, sier Enge.
– Har avverget mang en ulykke
Bellona-skipperen understreker hvor viktig Redningsselskapets arbeid er for sikkerhet langs den sårbare kysten vår.
– Redningsselskapets båter er fordelt langs hele kysten og er en unik beredskap som er tilstede hele tiden. Vi ser verdien av det også når det gjelder å assistere lasteskip med maskinproblemer. I slike situasjoner har redningsskjøytenes plassering og hurtighet avverget mange havarier og dermed oljeutslipp. Det nye konseptet med lenser vil utnytte den ressursen redningsskjøytene allerede er enda bedre og være en førstelinjeberedskap i kampen mot oljesøl.
Til sommeren skal de to første lekterne være klare til bruk på Hvaler og i Kragerø. Enge forteller at Bellona gjerne ser at flere blir utstasjonert langs kysten.
– At Redningsselskapet gjør jobben med å være pådriver her, er veldig bra. Det er likevel synd at Fiskeri- og kystdepartementet ikke anerkjenner denne beredskapen bedre og sørger for statlig finansiering. Dette er et statlig ansvar og burde ikke belaste en frivillig organisasjons økonomi, sier Enge.
Ambisiøse mål
Han peker på at finansiering og lokalisering er spørsmål som tar tid når myndighetene ikke tar ansvaret for å sette av penger. Lekteren som skal stasjoneres i Skjærhalden i Østfold, blir realisert på grunn av gode støttespillere lokalt.
– Målet er å utstyre flest mulig av våre redningsskøyter med en slik miljølekter, sier Stein Storlien, som er leder for lekter-prosjektet i Redningsselskapet, til Redningsselskapets egne nettsider.
Les mer om saken hos Kragerø Blad Vestmar her.
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet politianmelder Institutt for Energiteknikk (IFE) i Halden for de samme forholdene som Bellona anmeldte I...
Asbjørn Torvanger og Øystein Sjølie skriver at vi må være nøye med å vurdere kostnaden for klimatiltak i en kronikk i Aftenposten 2. oktober. Samtidi...
Russland markedsfører den nordlige sjørute som et billig og grønt alternativ til Suez-kanalen. En ny Bellona-rapport viser at skipsruten snarere er e...
EU-landenes miljøministre ble mandag enige om et mulig utslippskutt på mellom 66 og 72,5 prosent innen 2035. Den lave nedre grensen vekker sterk krit...