Trump gjør EU viktigere
Nattens valg i USA betyr at EU må ta den globale lederrollen i klimakampen, og i betydelig større grad sikre forsvar av Europas strategiske interesse...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. juni, 2012
Skrevet av: Andreas Kokkvoll Tveit
Nyheter
– Slike miljølektere kan selvfølgelig aldri erstatte konvensjonelt utstyr, men de kan være et glimrende supplement.
Det er skipper og Bellona-rådgiver Sigurd Enges kommentar til at Redningsselskapet i helgen kunne vise fram enda en miljølekter.
Om bord ligger lette lenser som gjør at lekteren kan dras etter en redningsskøyte i 30 knops fart.
– Det betyr at redningsarbeidet går betydelig raskere enn for tyngre utstyr som må lagres på land. Kort mobiliseringstid er avgjørende når et skip har gått på grunn og tung olje kan lekke ut, sier Enge.
– Har avverget mang en ulykke
Bellona-skipperen understreker hvor viktig Redningsselskapets arbeid er for sikkerhet langs den sårbare kysten vår.
– Redningsselskapets båter er fordelt langs hele kysten og er en unik beredskap som er tilstede hele tiden. Vi ser verdien av det også når det gjelder å assistere lasteskip med maskinproblemer. I slike situasjoner har redningsskjøytenes plassering og hurtighet avverget mange havarier og dermed oljeutslipp. Det nye konseptet med lenser vil utnytte den ressursen redningsskjøytene allerede er enda bedre og være en førstelinjeberedskap i kampen mot oljesøl.
Til sommeren skal de to første lekterne være klare til bruk på Hvaler og i Kragerø. Enge forteller at Bellona gjerne ser at flere blir utstasjonert langs kysten.
– At Redningsselskapet gjør jobben med å være pådriver her, er veldig bra. Det er likevel synd at Fiskeri- og kystdepartementet ikke anerkjenner denne beredskapen bedre og sørger for statlig finansiering. Dette er et statlig ansvar og burde ikke belaste en frivillig organisasjons økonomi, sier Enge.
Ambisiøse mål
Han peker på at finansiering og lokalisering er spørsmål som tar tid når myndighetene ikke tar ansvaret for å sette av penger. Lekteren som skal stasjoneres i Skjærhalden i Østfold, blir realisert på grunn av gode støttespillere lokalt.
– Målet er å utstyre flest mulig av våre redningsskøyter med en slik miljølekter, sier Stein Storlien, som er leder for lekter-prosjektet i Redningsselskapet, til Redningsselskapets egne nettsider.
Les mer om saken hos Kragerø Blad Vestmar her.
Nattens valg i USA betyr at EU må ta den globale lederrollen i klimakampen, og i betydelig større grad sikre forsvar av Europas strategiske interesse...
Stemmer forestillingen om at industrien er en miljøversting? Det var bakteppet for Bellonas teamleder for materialer og industri, Martin Sveinssønn M...
– Vi jobber for en norsk forskrift som ikke krever oppsamling ved all vask av skipsskrog, og vil følge forskrifts-prosessen nøye for å sikre at det i...
– Bi-produkter fra hvitfisk-flåten og fiskeslam er bioressurser på avveie. Vi må finne løsninger slik at disse ressursene ikke går til spille. Det sa...