–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 30. august, 2013
Nyheter
Til nå har superladerne, som er dobbelt så raske som dagens hurtigladere, kun blitt brukt i USA. Men i dag åpnes de første i Europa – og det skjer i Norge!
Det er elbilprodusenten Tesla som står bak utbyggingen av de superraske laderne, som foreløpig består av et nettverk på seks stasjoner. En superlader vil gi halvfullt batteri i løpet av 20-30 minutter, forutsatt at temperaturene tillater det. En times pit-stop vil altså kunne gi sjåførene «full tank».
Målet er at disse skal knytte de største norske byene sammen, slik at man kan komme seg mellom Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger på hurtigst vis med elbil.
Åpningen markeres ved at Frederic Hauge kjører fra Trondheim til Oslo, og får følge av miljøvernminister Bård Vegar Solhjell for å kjøre det siste stykket inn til hovedstaden.
Merkedag for elbiler
Bellona-lederen forteller at miljøstiftelsen gjør dette stuntet for å feire at Norge befester sin posisjon som verdens beste elbil-land.
– Jeg har vært på ladejakt til elbiler siden 1989. I dag får 90 prosent av Norges befolkning tilgang til superladere. Det er helt fantastisk, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
– Det er ikke ofte vi i Norge tiltrekker oss stor interesse fra den internasjonale bilindustrien, men når vi først gjør det er det med elbiler. Det er noe vi kan være kjempestolte av, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
Norge går i dag i front internasjonalt for en bærekraftig transportsektor.
– I dag åpnes det våre barn vil forbinde med en bensinstasjon. Nå kan man endelig kjøre elektrisk mellom landets fire største byer uten å bekymre seg for rekkevidde. Vi samler nå Norge til et elbilrike, sier Frederic Hauge.
Nettverk fra kyst til kyst
Tesla reklamerer og med at alle Model S-eiere dermed får muligheten til å reise rundt mellom de største byene i sør og midt- Norge gratis, hele livet ut.
Fra før fins det 18 slike ladestasjoner i verden, alle i USA. Innen utgangen av 2013 er Teslas mål å skape et kyst-til-kyst-nettverk som vil ta elbilsjåfører tvers over USA.
Superladere – hva er det?
En superlader vil gi halvfullt batteri i løpet av 20-30 minutter, forutsatt at temperaturene tillater det. En times pit-stop vil altså kunne gi sjåførene fullt batteri. Om man i tillegg har en Tesla S som har en rekkevidde på mellom 370 og 480 km, (avhengig av hvilket batteri bilen er utstyrt med), kan man kjøre for eksempel fra Oslo til Trondheim med en enkelt halvtimes ladestopp.
Stasjonene er plassert på følgende steder: Dombås (10 plasser), Lillehammer (8 plasser), Aurland (6 plasser), Gol (8 plasser), Lyndgal (8 plasser) og Brokelandsheia (6 plasser).
Sparer miljøet – og penger
Om man ser på det totale regnestykket for lengre reiser på kryss og tvers av Sør-Norge, vil man se at det er mye penger å spare på å bruke elbil, gitt de rammebetingelsene som er lovet fram til 2017 (eller 50 000 elbiler på norske veier). Om man tar utgangspunkt i en dieselpris på 14,46 kr/l og en bensinpris på 12,95 kr/l, viser det seg å være mellom 600 og 800 kr å spare per tur.
Med utgangspunkt i en bil som bruker 0,8 liter per mil, som vil være naturlig å sammenlikne med en Tesla S, vil en biltur fra Trondheim til Oslo kunne spare en for opp mot 700 kroner i bensin-/dieselkostnader og utgifter til bomring.
Tilsvarende er besparelsene henholdsvis nesten 600 kr på en tur fra Bergen til Oslo, og 800 kr fra Stavanger til Oslo.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...