Noen vil kunne ta Oljefondet
Denne kronikken av Jon Schultz, juridisk rådgiver/advokat i Bellona, ble først publisert i Dagens Næringsliv. Den internasjonale domstolen (ICJ) h...
Nyheter
Publiseringsdato: 21. november, 2008
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
Under et regn av gnister har Bellona og Bilpatologene delt to biler på langs. En 2007-modell og en 1988-modell har blitt demontert ned til minste detalj i løpet av et par uker.
Formålet med denne litt alternative bilopphogginga er å undersøke hva bilen inneholder. Undersøkelsen bekreftet Bilpatologenes verste mistanker. Her er mye farlig avfall knyttet til økt mengde elektronikk i biler.
– Det er uforsvarlig å la slike miljøgifter flyte rundt. Det er på høy tid at myndighetene krever en mye bedre og mer omfattende miljøhåndtering av bilvrak, sier Olaf Brastad, fagrådgiver og styreleder i Bellona.
EE-avfall
Biler er mer og mer satt sammen som eksempelvis datamaskiner.
– Når du kaster PC, vaskemaskin eller mobiltelefon er miljøkravene strenge, men du kan kvitte deg med bilvrak uten å ofre miljøet en tanke. Det henger jo ikke på greip, sier Brastad.
Photo: Foto: Knut Bry
Denne kronikken av Jon Schultz, juridisk rådgiver/advokat i Bellona, ble først publisert i Dagens Næringsliv. Den internasjonale domstolen (ICJ) h...
– Vi må bevare null-avskogingsløftet, men sikre en modell som fungerer for alle parter, sa André Nassar, president i den brasilianske olje- og soyafo...
Amund Vik argumenterer i Altinget den 28. oktober for at Norge bør åpne for gruvedrift på havbunnen for å redusere avhengigheten av Kina. Det er en f...
I går var Bellonas marinbiolog Jessica Hough på NRK Dagsnytt 18 og diskuterte regjeringens statsbudsjettforslag på 18 millioner til nitrogrenrensing ...