Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 9. februar, 2007
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
EU innførte varedeklarasjoner for kraftleveranser 1. juli 2004. Det innebærer at strømleverandører skal informere sine kunder i reklamemateriell og på strømregningene om energikilder og miljøutslipp ved produksjon av kraftleveransen.
1. Januar i år ble det såkalte el-direktivet innlemmet i EØS-avtalen, og nå må også norske kraftleverandører opprinnelsesmerke sin kraft.
Varedeklarasjonen skal inneholde informasjon om hvordan den leverte energien er produsert og om miljøegenskaper ved produksjonen. Opplysningen skal fremskaffes ved sporing av transaksjoner mellom leverandør og produsent.
Konkurransefortrinn
Flere aktører i næringslivet har nå oppdaget at miljø kan være et konkurransefortrinn.
– Kull- og kjernekraft skremmer forbrukerne. Grønn, fornybar kraft fra Norge kan bli en attraktiv eksportartikkel og prisen kan gå i været, skriver Teknisk Ukeblad.
– Jeg håper at norske forbruker nå viser at de kun ønsker å kjøpe ren energi, sier Bellonas nestleder Marius Holm.
– Da vil salget av fornybar energi gå opp og vi vil se større investeringer i rene energikilder, sier han.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...