
Bellonas program på Arendalsuka 2025
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Nyheter
Publiseringsdato: 9. februar, 2007
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
EU innførte varedeklarasjoner for kraftleveranser 1. juli 2004. Det innebærer at strømleverandører skal informere sine kunder i reklamemateriell og på strømregningene om energikilder og miljøutslipp ved produksjon av kraftleveransen.
1. Januar i år ble det såkalte el-direktivet innlemmet i EØS-avtalen, og nå må også norske kraftleverandører opprinnelsesmerke sin kraft.
Varedeklarasjonen skal inneholde informasjon om hvordan den leverte energien er produsert og om miljøegenskaper ved produksjonen. Opplysningen skal fremskaffes ved sporing av transaksjoner mellom leverandør og produsent.
Konkurransefortrinn
Flere aktører i næringslivet har nå oppdaget at miljø kan være et konkurransefortrinn.
– Kull- og kjernekraft skremmer forbrukerne. Grønn, fornybar kraft fra Norge kan bli en attraktiv eksportartikkel og prisen kan gå i været, skriver Teknisk Ukeblad.
– Jeg håper at norske forbruker nå viser at de kun ønsker å kjøpe ren energi, sier Bellonas nestleder Marius Holm.
– Da vil salget av fornybar energi gå opp og vi vil se større investeringer i rene energikilder, sier han.
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Russiske myndigheter har dømt den mangeårige Bellona-medarbeideren Yury Sergeev for brudd på landets omfattende lov om «uønskede organisasjoner». Det...
– Over halvparten av verdens tareskoger har forsvunnet, likevel får denne økologiske krisen lite oppmerksomhet. Det investeres knapt politisk kapital...
Opphugging av skip på strender i Asia har gjort enorme skader både på mennesker og miljø. Hong Kong-konvensjonen, som trådte i kraft i juni, skal sik...