– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. april, 2007
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
– Bystyret har vedtatt å bygge et foredlingsanlegg for biogass, og når det kommer på plass, vil vi ha nok biogass til å kunne drifte alle kommunale biler og busser på bio. Det er målet, og vi er på god vei, sier byrådssekretær for samferdsel og miljø, Lene Langemyr (Frp), til bellona.no.
Få ned utslippene
– Vi vil gjerne ha biobusser, og det er morsomt at Frp også er for dette nå, for de har ikke akkurat vært de sterkeste forkjempere så langt, sier bystyremedlem Rina M. Hansen (Ap).
Oslo Ap vil imidlertid ikke binde seg til å bruke bare biogass. Ap-politikerne er også åpne for elbiler og hybridbiler. Sistnevnte biler har både en gass- og en elektromotor og bruker derfor mindre drivstoff.
– Det viktigste er å få ned klimagassutslippene i Oslo. Veitrafikken står for halvparten av utslippene i Oslo, sier Hansen.
Samstemte politikere
Rett før påske gikk en enstemmig Samferdsels- og miljøkomité inn for at det skal produseres biogass i Oslo, og at man skal jobbe for å bruke mer miljøvennlig drivstoff i kollektivtrafikken.
Nå er det opp til Oslos regjering, byrådet, å følge oppfordringen fra Samferdsels- og miljøkomiteen i bystyret. Ifølge Langemyr vil byrådet trolig fatte et vedtak om biobusser i løpet av noen uker.
Ber andre byer følge etter
Bellona har lenge jobbet for å få mer miljøvennlige busser i Oslo, og setter stor pris på at Oslo-politikerne nå bestemmer seg for biodrivstoff. Fredrikstad har allerede hatt biobusser i flere år.
– Oslo gjør et ordentlig løft for miljøet med dette, så vi er kjempefornøyde! Nå håper vi at byer som Trondheim, Bergen og Stavanger kommer etter, sier styreleder i Bellona, Olaf Braastad.
Klimanøytrale
Busser som går på gass slipper generelt ut mindre NOx og partikler enn dieselbusser, og med biogass i stedet for naturgass blir også CO2-utslippene langt mindre. Biodrivstoff er en del av det naturlig karbonkretsløpet, og bidrar ikke med nye utslipp, slik bensin og diesel gjør. Biobussene vil med andre ord være klimanøytrale.
Det er allerede klart at biogassen skal lages av matavfall på renseanlegget på Klemetsrud fra 2011 av. Nå vurderes det om man også kan produsere biogass ved renseanleggene for kloakk på Bekkelaget og Slemmestad, og det kan i så fall skje enda tidligere.
Sortér søpla – få renere byluft
Direktør for Energigjenvinningsetaten i Oslo, Helge Heier, forteller at biogassen også kan brukes til å lage strøm, men at man får en bedre effekt av biogassen ved å bruke den som drivstoff.
– Når det gjelder det tekniske ligger alt til rette for biobusser nå. Men vi vil i en viss grad være avhengige av at folk er flinke nok til å kildesortere avfallet sitt for å få en god gassproduksjon, sier Heier til bellona.no.
– Biobussene vil være en ekstra drivkraft for å kildesortere, sier rådgiver Konrad Pütz i Bellona:
– Hvis du sorterer søpla riktig, så får du renere byluft!
Opp til Sporveiene
I teorien kan Oslo Sporveier velge biobusser allerede i år. Sporveiene har nettopp åpnet en ny anbudsrunde for busser som skal tas i bruk neste vår. Foreløpig har imidlertid ikke Sporveiene satt biodrivstoff som et krav ved innkjøp.
– Vi spesifiserer maksimumverdier på partikler, støy og slike ting, og om vi velger biobusser vil være en avveining mellom pris og kvalitet, forteller informasjonssjef i Sporveiene, Hans Andreas Fristad.
– Men hvis politikerne legger forholdene til rette, for eksempel med støtteordninger som gjør at bio blir gunstigere også økonomisk, så vil vi kanskje bytte ut en del busser tidligere enn ellers, sier Fristad.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...