
Bellona bekymret for atomsikkerheten
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet politianmelder Institutt for Energiteknikk (IFE) i Halden for de samme forholdene som Bellona anmeldte I...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. september, 2011
Skrevet av: Ruth Lothe
Nyheter
Rykter om at elbilen kan miste fordeler har versert i lang tid. I går skrev Aftenposten at elbilen blant annet kan miste retten til å kjøre i kollektivfelt muligens allerede om en måned. Senere på dagen ble dette motsagt i en gledelig melding fra Finansdepartementet:
Statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet skriver under overskriften «Feil om el-biler» at “Vi har ingen konkrete planer om å endre verken avgiftsfordelene eller andre fordeler elbilene har”.
Gladmelding fra regjeringen
–Strålende! Det er veldig gledelig at statsekretær Lund på vegne av regjeringen nå klargjør dette. Det tolker vi dithen at virkemiddelpakken for elbiler er sikret så lenge denne regjeringen sitter, sier Martin Hviid Nielsen, transportrådgiver i Bellona.
– Men, fordelene må beholdes også etterpå. El-bilistene fortjener lang forutsigbarhet!
Bredt forlik om elbil-fordeler til 2020
Bellona sendte samme dag et brev hvor Stortinget blir bedt om å inngå et elbilforlik.
– Et elbilforlik vil kunne føre til en tilstrekkelig trygghet for kjøperne, slik at veksten i antall elbiler kan fortsette – og helst øke, sier Martin Hviid Nilsen.
[picture1{El-bilen vil være et viktig innslag i null-utslippsamfunnet. Her Bellonas el-bil Tesla.}right]I et slikt forlik bør det nedfelles at partiene forplikter seg til å opprettholde de virkemidlene man i dag har for elbiler i Norge frem til og med 2020.Dagens virkemidler som gir fordeler til el-biler er:
– Elbilen er et viktig virkemiddel på veien mot et fornybart samfunn, understreker Hviid-Nielsen, og fortsetter:
– El-kjøretøyer er de eneste som har en kommersielt tilgjengelig nullutslipps-teknologi for transport i dag. Derfor er det viktig at vi fortsetter å jobbe for og gi insentiver til en videre satsning på elbiler.
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet politianmelder Institutt for Energiteknikk (IFE) i Halden for de samme forholdene som Bellona anmeldte I...
Asbjørn Torvanger og Øystein Sjølie skriver at vi må være nøye med å vurdere kostnaden for klimatiltak i en kronikk i Aftenposten 2. oktober. Samtidi...
Russland markedsfører den nordlige sjørute som et billig og grønt alternativ til Suez-kanalen. En ny Bellona-rapport viser at skipsruten snarere er e...
EU-landenes miljøministre ble mandag enige om et mulig utslippskutt på mellom 66 og 72,5 prosent innen 2035. Den lave nedre grensen vekker sterk krit...