Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 24. juni, 2009
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
Tesla Motors får ca 465 millioner dollar i lavrentelån fra USAs energidepartement for å sette i gang produksjonen av rimelige, energieffektive elektriske kjøretøy, skriver Tesla Motors i en pressemelding.
Tesla vil bruke de 365 millioner dollarene til å produsere sin Model S, en elektrisk sjuseter familiebil som med rekkevidde på 480 kilometer per lading.
– Gi lånegaranti til norsk el-bilindustri
– Norske politikere burde gjøre som USA, og gi lånegarantier til norsk elbil-industri, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
Tesla Motors produserer allerede el-sportsbilen Tesla Roadsters. Frederic Hauge blir eier nummer sju av en slik bil i Europa, og først i Norge.
Krever lite
– Det er lite som skal til nå for å gjøre den norske elbilproduksjonen lønnsom. Både Think og Buddy opplever rekordsalg, og trenger ikke statsstøtte for å overleve. Det eneste som skal til er lånegarantier for å sikre arbeidskapital. Think har den siste tiden solgt 2300 biler, noe som klart viser at markedet er klart for elbiler, sier Marius Holm, nestleder i Bellona.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...