
Bellona bekymret for atomsikkerheten
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet politianmelder Institutt for Energiteknikk (IFE) i Halden for de samme forholdene som Bellona anmeldte I...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. juli, 2009
Nyheter
– Vi har nå hatt to utslipp på 14 dager i den samme fjordarmen. Cruisebransjen er ganske omfattende, og det er varierende teknisk kvalitet på fartøyene. Vi mener at den kontrollen som foregår i dag ikke er nok for å redusere risikoen for utslipp, sier Sigurd Enge, skipper på Bellonas miljøskip M/S Kallinika.
Det Bahamas-registerte cruiseskipet «Spirit of Adventure» forårsaket et utslipp av diesel og tungolje i Geirangerfjorden på søndag. En ukes tid tidligere var det nok et oljeutslipp i samme fjord, og myndighetene har ikke enda fått brakt på det rene hvilket skip som var synderen. Etterforskningen pågår fortsatt.
Ressursforvaltning
– Vi ønsker både å innføre lokale forskrifter, og også intensivert kontroll av cruisebransjen spesifikt. Dette handler om forvaltningen av våre naturressurser, og cruisebransjen tar for seg av indrefileten, sier Enge, som for tiden er i Lofoten med Bellonas miljøpatrulje.
Det ble samlet opp mellom 100 og 200 liter olje fra sjøen etter det første utslippet. Mengden olje som har lekket ut fra ”Spirit of Adventure er fortsatt ukjent.
Oljevernberedskap
Bellona ønsker en intensivering av oljevernberedskapen, spesielt i cruisesesongen. Samtidig ønsker Enge og resten av miljøstiftelsen at det skal svi mer for miljøsynderne:
– I dag så får ikke rederiene som synder noen bot en gang, de får gebyr. Det er det samme man får når man kjører gjennom bomringen, og regnes ikke som en straff. Det bør gjøres noe med.
Miljøbelastning
Enge vil også ha miljømyndighetene mer på banen i forbindelse med cruisefarten:
– Spesielt i Geirangerfjorden så medfører nå cruisefarten en uakseptabel miljøbelastning. Det gjelder ikke bare risikoen for oljeutslipp, men også utslipp av ballastvann, kloakk og eksos.
– Ved spesielle værforhold legger det seg et lokk av eksos over hele Geirangerfjorden. Det er ikke en god måte å forvalte et sted som står på UNESCOs verdensarvliste.
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet politianmelder Institutt for Energiteknikk (IFE) i Halden for de samme forholdene som Bellona anmeldte I...
Asbjørn Torvanger og Øystein Sjølie skriver at vi må være nøye med å vurdere kostnaden for klimatiltak i en kronikk i Aftenposten 2. oktober. Samtidi...
Russland markedsfører den nordlige sjørute som et billig og grønt alternativ til Suez-kanalen. En ny Bellona-rapport viser at skipsruten snarere er e...
EU-landenes miljøministre ble mandag enige om et mulig utslippskutt på mellom 66 og 72,5 prosent innen 2035. Den lave nedre grensen vekker sterk krit...