–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. juli, 2009
Nyheter
– Vi har nå hatt to utslipp på 14 dager i den samme fjordarmen. Cruisebransjen er ganske omfattende, og det er varierende teknisk kvalitet på fartøyene. Vi mener at den kontrollen som foregår i dag ikke er nok for å redusere risikoen for utslipp, sier Sigurd Enge, skipper på Bellonas miljøskip M/S Kallinika.
Det Bahamas-registerte cruiseskipet «Spirit of Adventure» forårsaket et utslipp av diesel og tungolje i Geirangerfjorden på søndag. En ukes tid tidligere var det nok et oljeutslipp i samme fjord, og myndighetene har ikke enda fått brakt på det rene hvilket skip som var synderen. Etterforskningen pågår fortsatt.
Ressursforvaltning
– Vi ønsker både å innføre lokale forskrifter, og også intensivert kontroll av cruisebransjen spesifikt. Dette handler om forvaltningen av våre naturressurser, og cruisebransjen tar for seg av indrefileten, sier Enge, som for tiden er i Lofoten med Bellonas miljøpatrulje.
Det ble samlet opp mellom 100 og 200 liter olje fra sjøen etter det første utslippet. Mengden olje som har lekket ut fra ”Spirit of Adventure er fortsatt ukjent.
Oljevernberedskap
Bellona ønsker en intensivering av oljevernberedskapen, spesielt i cruisesesongen. Samtidig ønsker Enge og resten av miljøstiftelsen at det skal svi mer for miljøsynderne:
– I dag så får ikke rederiene som synder noen bot en gang, de får gebyr. Det er det samme man får når man kjører gjennom bomringen, og regnes ikke som en straff. Det bør gjøres noe med.
Miljøbelastning
Enge vil også ha miljømyndighetene mer på banen i forbindelse med cruisefarten:
– Spesielt i Geirangerfjorden så medfører nå cruisefarten en uakseptabel miljøbelastning. Det gjelder ikke bare risikoen for oljeutslipp, men også utslipp av ballastvann, kloakk og eksos.
– Ved spesielle værforhold legger det seg et lokk av eksos over hele Geirangerfjorden. Det er ikke en god måte å forvalte et sted som står på UNESCOs verdensarvliste.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...