Nyheter

Hy-wire og Fine-S

GMs Hy-wire. Bilen styres helt elektronisk.

Publiseringsdato: 10. januar, 2003

Skrevet av: Sondre Grinna

Bak disse kryptiske navnene skjuler det seg GM og Toyotas tanker om hvordan neste generasjons hydrogen-elbiler kan bygges. Her tar man steget fra å bygge om konvensjonelle biler til å utnytte fordeler som brenselcellene kan gi.

Hy-wire er ingen nyhet men ble vist frem i sin nåværende form i høst. Fine-S blir imidlertid vist frem for første gang på Detroit-utstillingen.

Hva er det som gjør disse bilene spesielle? For det første er de drevet med brenselceller og hydrogen. Dette gir bare vanndamp som utslipp. Det som skiller dem fra de andre hydrogenbilene, er at de har elektromotorene i navet av hjulene i stedet for foran under panseret. På den måten sparer man plass og kan designe bilene på en annen måte. Motor i navet er også hva vi tror man tenker på i Think for tiden.

Begge bilene er bygget slik at det er en felles plattform for flere biler. Hy-wire ser ut som et rullebrett der karosseriet settes oppå og festes. I teorien kan man ha en pickup på jobb, en sedan på kvelden og en roadster i helga.

cab93f51a91ba5bfa976c5acac882810.jpeg


I Hy-wire har man også et drive by wire system. Det betyr at alle funksjoner som i dag styres mekanisk av føreren (eks brems og styring), i stedet vil styres med en joystick som kobles til ”rullebrettet” med en kontakt.

I dag bygges hydrogenbiler på eksisterende modeller. Bellona tror neste steg er å designe bilene slik at de lett kan utgis både hydrogen- og fossilversjon for å utnytte fordelene av masseproduksjon. Når salget av hydrogen-elbilene er kommet skikkelig i gang, vil man designe bilene for å utnytte brenselcellesystemet skikkelig. Da vil vi kanskje kunne kjøpe biler som vist på bildene.