Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. januar, 2003
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Hy-wire er ingen nyhet men ble vist frem i sin nåværende form i høst. Fine-S blir imidlertid vist frem for første gang på Detroit-utstillingen.
Hva er det som gjør disse bilene spesielle? For det første er de drevet med brenselceller og hydrogen. Dette gir bare vanndamp som utslipp. Det som skiller dem fra de andre hydrogenbilene, er at de har elektromotorene i navet av hjulene i stedet for foran under panseret. På den måten sparer man plass og kan designe bilene på en annen måte. Motor i navet er også hva vi tror man tenker på i Think for tiden.
Begge bilene er bygget slik at det er en felles plattform for flere biler. Hy-wire ser ut som et rullebrett der karosseriet settes oppå og festes. I teorien kan man ha en pickup på jobb, en sedan på kvelden og en roadster i helga.
I dag bygges hydrogenbiler på eksisterende modeller. Bellona tror neste steg er å designe bilene slik at de lett kan utgis både hydrogen- og fossilversjon for å utnytte fordelene av masseproduksjon. Når salget av hydrogen-elbilene er kommet skikkelig i gang, vil man designe bilene for å utnytte brenselcellesystemet skikkelig. Da vil vi kanskje kunne kjøpe biler som vist på bildene.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...