
Politianmelder Institutt for energiteknikk for brudd på atomenergiloven
– Vi frykter at instituttet i Halden ikke har fulgt loven – og det går på atomsikkerheten løs. Da er det vårt ansvar å si ifra. Vi håper at en grundi...
Nyheter
Publiseringsdato: 16. juni, 2003
Skrevet av: Glenn Hansen
Nyheter
Ford Motor Co regner med at innen år 2050 vil nesten halvparten av alle bilene de selger vil være drevet av hydrogen, skriver FuelCell Today. 50 år lenger inn i framtiden ser de for seg at selskapet kanskje kan lage høyhastighets-tog for pendlere som er lei av å sitte fast i trafikken.
Fra bensin til hydrogen
Den mest radikale forandringen Ford venter seg i det neste århundret er omstillingen fra bensin til hydrogen. Scott Staley, daglig leder for Fords brenselcelle avdeling, regner med at hydrogen-drevne biler vil være på veien innen 2020, og tror de vil stå for 40% av Fords salg innen 2050. Ford hevder selv at de er den eneste Amerikanske bilfabrikanten som er pågående når det gjelder utviklingen av en forbrenningsmotor som går på hydrogen, og dermed ikke etterlater seg noen forurensende stoffer. Ford mener denne teknologien er en bro til brenselsceller.
Sikkerhet
Ford regner også med store fremskritt når der gjelder sikkerhet. På Livernois Vehicle Development i Dearborn Heights utvikler selskapet sine prototyper. Her har den nye Lincoln Town Car fått satt på røde lysstriper på dørene som forteller kjøreren når noe oppholder seg i blindsonen hans. Et kamera viser hva som skjer bak bilen på dashbordet. Etterhvert vil radar sørge for at bilene holder riktig kjørefelt, mens kamera ser veien foran bilen og sorterer inn objekter på veien etter størrelse og hastighet. Går noe galt vil setebeltene stramme seg, og airbagene vil avgjøre hvordan best beskytte passasjerene etter posisjon og vekt. Hvis en sjåfør dreier ubevisst til siden, kan kjøretøyet rette seg selv opp automatisk.
Salgs potensiale
Prototypene er utstyrt med navigerings-systemer som vil kunne omdirigere sjåfører rundt tett trafikk. Trådløs teknologi gir sjåføren muligheten til å ringe med telefonen eller skifte sang på mp3-spilleren kun ved å snakke. Ford tror selv det er overraskelse og velbehag som kommer til å selge kjøretøy i fremtiden.
Fords ingeniører bruker i dag mye av tiden sin på å gjøre ny teknologi gjenkjennelig for forbrukeren. Hydrogen pumper ser nesten like ut som vanlige bensinpumper, og bildekk ser like ut, men har innlagt små chips som følger med på trykket. Knapper vil fremdeles styre radioen, men de vil være tråløse så sjåføren kan plassere dem hvor han finner det mest komfortabelt.
For å selge framtidens Ford vil det bli lagt stor vekt på design, og selskapet tror en fokus på komfort og brukervennlighet vil gjøre hydrogenbilene lette å selge.
– Vi frykter at instituttet i Halden ikke har fulgt loven – og det går på atomsikkerheten løs. Da er det vårt ansvar å si ifra. Vi håper at en grundi...
Stortinget har nå en historisk mulighet til å realisere CCS på Melkøya. Bellona frykter likevel det bare blir et “nei til elektrifisering”, og at kli...
Bellona håper forskerne som forgjeves har varslet om Europas største naturkrise rett utenfor Nord-Norges kyst vil bli lyttet til. I nord har 80 milli...
– Støre viser lederskap for å få igjennom de tre EU-direktivene – noe annet vil være knefall for desinformasjon og skadelig for vårt forhold til EU. ...