Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. august, 2003
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Bellona Web skrev tidligere i år om at Hydro Elektrolyser hadde fått bestilling fra Hamburg på en hydrogenfyllestasjon. Dette er den andre stasjonen Hydro selger. Den første ble åpnet i april på Island. Hydro er langt fremme på dette området. De har nå levert to av de fem større fyllestasjonene som finnes utenfor bilfabrikkenes gjerder i Europa, i følge Hydro selv (flere stasjoner er imidlertid under planlegging og bygging).
Leveransen er en del av EU-prosjektet CUTE som består av 27 busser og 9 fyllestasjoner spredt over Europa. I Hamburg er stasjonen plassert innen på bussterminalen og vil stasjonen forsyne tre brenselcellebusser. Stasjonen er bestilt av Hamburgische Electricitäts-Werke (HEW) som er tidligere bruker av en av Bellonas hydrogenbiler.
Stasjonen vil produsere 60 normalkubikkmeter hydrogen per time og ha en lagringskapasitet på 12 m3 hvor trykket er 438 bar. Som et ledd i ferdigstillelsen ble det den 29. og 30. juli gjennomført tester av det ferdig installerte anlegget med brenselcellekjøretøy. Representanter fra EU-kommisjonen var tilstede under den vellykkede testen av anlegget som nå er klart for drift. Fyllestasjonen tas i bruk når de nye brenselcellebussene blir levert, og den offisielle åpningen skal være 15. september.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...