Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. november, 2009
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– Ved å legge avgift på biodrivstoff, men øke innblandingspåbudet hjelper Jens fram førstegenerasjons biodrivstoff, og stikker kjepper i hjulene på de som vil utvikle annengenerasjons, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
Ikke imponert
Hauge møtte i går Jens Stoltenberg til duell i TV2-programmet Tabloid. Han var ikke imponert over statsministerens argumenter:
– Ved at innblandingspåbudet øker overlates det til Shell og Esso og selv kjøpe inn biodrivstoffet, da vil de selvfølgelig kjøpe inn det billigste, og med den nye avgiften kommer ikke de til å kjøpe innovative produkter basert på avfall, frityrolje og lignende, sier Hauge.
På denne måten vil førstegenerasjons biodiesel basert på raps og lignende utkonkurrere annengenerasjons biodiesel produsert av biomasse som ikke kan brukes til mat.
Rammebetingelser
Senest i sommer skrev statsministeren brev til biodieselprodusenten Uniol i Fredrikstad om at man ikke hadde planer om innføring av avgift på biodiesel. I morgen vil han altså presse regjeringen til å stemme for en slik avgift.
– Vi står foran en enorm omlegging av samfunnet vårt fra fossilt til fornybart. De bedriftene som satser penger og ressurser på å utvikle de løsningene vi trenger kan ikke behandles på denne måten, De trenger forutsigbare rammebetingelser, sier Hauge.
Uniol vil produsere biodiesel blant annet fra dyrefett.
Ufattelig
Stoltenberg har snakket om at avgiften på biodiesel kan føre 16 milliarder kroner til statskassa. Per i dag er det kun snakk om 70 millioner. Dersom man fikk alle biler til å gå på biodrivstoff ville man kutte utslippene med ca 10 millioner tonn CO2, altså hele 20 prosent.
– Det er ufattelig at Stoltenberg gjør dette. For 70 millioner kroner torpederer han spennende og innovativ utvikling i transportsektoren. En utvikling som vi sårt trenger, sier Hauge.
Du kan også se Frederic Hauge og Jens Stoltenberg debattere biodiesel på Redaksjon EN.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...