Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 16. november, 2009
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
Finansminister Sigbjørn Johnsen bekrefter til NRK i dag at biodiesel kommer til å bli dyrere over de neste to årene. Dette skyldes at biodiesel skal avgiftsbelegges.
Biodiesel er dyrere å produsere enn fossil diesel, og med avgift, blir den dyrere enn vanlig drivstoff.
Veiavgift
Førstkommende fredag leverer Finanskomiteen på Stortinget sin innstilling, før statsbudsjettet vedtas endelig i Stortinget.
Regjeringens begrunnelse for å innføre autodieselavgift også på biodiesel, er at også biler som går på biodiesel forårsaker ulykker, sliter på veinettet og fører til vedlikeholdsbehov på lik linje med andre biler.
Samtidig sier finansminister Johnsen til NRK at «Det som er en hovedutfordring med produksjon av biodrivstoff, er selve produksjonskostnadene. Det som er viktig nå er å trappe opp aktiviteten, slik at vi kan få andregenerasjons biodrivstoff.»
En provokasjon
– Dette er en provokasjon mot alt vi forsøker å gjøre ved å kombinere miljøpolitikk og næringspolitikk. Det er samtidig et hån mot de delene av næringslivet som har hatt mot til å satse på miljøteknologi sier Bellona-leder Frederic Hauge.
Han understreker at ved å legge på en slik avgift på biodiesel går Regjeringen imot klimaforlikets mål om å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren. Samtidig ser Bellona en slik vingling i de politiske signalene som svært uheldig for forutsigbarheten til investorer i alternative drivstoff.
–Politikerne må gi langsiktige signaler, Vi må lage et marked for å komme til annen generasjons biodrivstoff. Alternativet er å øke CO2-avgiften på vanlig diesel så det blir prisforskjell, sier Hauge.
Opposisjonen på Stortinget har, sammen med miljøbevegelsen vært kritiske til forslaget.
Fjerner norske arbeidsplasser
Eierne bak biodieselfabrikken Uniol i Østfold har investert 350 millioner kroner i sitt prosjekt. Nå er de ansatte permittert med oppsigelsestrusselen hengende over seg, ifølge NTB.
Norske Skog på Follum planlegger å flytte sin satsing på bioenergi til utlandet, til Sør-Amerika eller Australasia, hvor det er tilgang på trevirke til en langt lavere pris, ifølge Ringerikes Blad.
– Jens og Sigbjørn får mye CO2, og mange norske arbeidsplasser på samvittigheten gjennom dette vedtaket. Slik styres en stat kontrollert av petroholikere, sier Frederic Hauge.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...