Klimafinansiering for CCS
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Nyheter
Publiseringsdato: 1. april, 2022
Skrevet av: Signy Fardal
Nyheter
Spredning av fremmede arter via skip er en av de største truslene mot havmiljøet globalt. Biologiske arter havner i økosystemer de ikke hører hjemme, og i tillegg fører begrodde skrog til at skip må bruke mer drivstoff, og dermed også slippe ut mer klimagasser, enn om de seiler med rene skrog. Bellona har tatt initiativ til å samle aktører i den internajsonale skipsfartsnæringen for å samarbeide om å få på plass en global industristandard for proaktiv skrogrens.
Begroing på skipsskrog; opphoping av mikroorganismer, planter, alger og små dyr, utgjør milliarder av kroner i merkostnader for samfunnet og skipsfartsnæringen årlig, og fører til økte utslipp av klimagasser.
Målet med Clean Hull Initiative (CHI), som er navnet prosjektet har fått, er at det skal bli obligatorisk praksis å vaske skrogene tilfredsstillende, slik at spredning av fremmede arter via skip minimeres og at klimagass-utslippene fra skipsfarten reduseres betraktelig.
– Industrien kan spare rundt 95 milliarder kroner årlig i drivstoffutgifter ved å seile med reine skrog. Og ved å bruke mindre drivstoff vil utslippene av klimagasser gå ned. Begroing på skrog er anslått å utgjøre ni prosent av drivstoff-forbruket til skip. Ved å seile med reine skrog kan skipsfarten redusere sine årlige klimagassutslipp med bortimot 80 millioner tonn CO2, noe som tilsvarer de totale utslippene fra et land som Hellas. Til sammenligning er Norges samlede utslipp på i overkant av 50 millioner tonn, sier seniorrådgiver innen shipping i Bellona og prosjektleder for CHI, Runa A Skarbø.
Clean Hull Initiative lanseres på Nor-Shipping 6.april kl 11.30
Meld deg på her.
Arrangementet vil sette fokus på problemstillinger og muligheter for håndtering av begroing, presentere dagens regulatoriske landskap samt diskutere viktigheten av sikker, proaktiv skrogrensing med aktørene i næringen. Aktører fra skipsfartsnæringen og andre nøkkelinteressenter inviteres med dette til å delta i arbeidet med å utvikle en bransjestandard for proaktiv skrogrens.
Det vil bli servert en enkel lunsj og forfriskninger
11:30-11:50 Introduction and welcome
11:50-12:00 Biofoulings impact on vessel performance and GHG emissions
12:00-12:10 Revision of the IMO biofouling guidelines and the importance of hull cleaning
12:10-12:20 The benefits of good biofouling management practice, a ship owner’s perspective
12:20-12:50 Round table discussion: “Safe proactive hull cleaning practices”
Panel:
Moderator: Roger Strevens, VP, Global Sustainability, Wallenius Wilhelmsen
12:50-13:00 Closing remarks by
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Produksjon av stål står for fem prosent av alle klimagassutslipp i EU, og for syv prosent av globale klimagassutslipp. Derfor er stålindustrien en se...
Nattens valg i USA betyr at EU må ta den globale lederrollen i klimakampen, og i betydelig større grad sikre forsvar av Europas strategiske interesse...
Stemmer forestillingen om at industrien er en miljøversting? Det var bakteppet for Bellonas teamleder for materialer og industri, Martin Sveinssønn M...