Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. april, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Kvotehandelssystemet har som mål å skape et marked av kjøpere og selgere av utslippskvoter som autoriserer utslipp fra industrielle installasjoner. I dette systemet vil det fra og med 2005 settes en maksimumsgrense på utslipp av karbondioksid. Hvis en installasjon bryter grensen, vil den kunne kjøpe utslippsrettigheter fra andre EU-selskap som har redusert sine utslipp.
EUs kvotehandelssystem iverksettes fra 2005, og i 2012 er målet at utslippet av drivhusgasser skal ligge 8 prosent under 1990-nivå. Reuters Business Insight har estimert prisen på rundt 5 euro pr tonn CO2 i 2005, og mer enn 20 euro pr tonn i 2012. Dette vil si at verdien av dette markedet er estimert til 1.8 milliarder euro i året i 2012.
Allerede nå har man testet ut kvotehandlessystemet, og i februar inngikk Shell og det nederlandske selskapet Nuron den første kvotehandlen under EUs kvotedirektiv. Begge selskapene har fabrikkanlegg med maksimums utslippsgrense.
Bellona Web har tidligere skrevet om EUs kvotehandel, og om et testprosjekt som nylig fant sted i Tyskland. Bruk linkene under for å lese mer.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...